Czternasty Apostoł
„Przyszedł również
do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim
zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać. Podano Mu księgę
proroka Izajasza. Rozwinąwszy księgę, natrafił na miejsce, gdzie
było napisane: Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie
namaścił i posłał Mnie, abym niósł dobrą nowinę, więźniom
głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych
odsyłał wolnymi, aby obwołał rok łaski od Pana. Zwinąwszy
księgę oddał słudze i usiadł; a oczy wszystkich w synagodze były
w Nim utkwione. Począł więc mówić do nich: Dziś spełniły się
te słowa Pisma, któreście słyszeli.”(Łk 4:16-21)(BT)
Tymi słowami z proroka Izajasza Jezus rozpoczął swoją działalność
nauczycielską. Dlaczego wybrał Izajasza i jego słowa wykorzystał,
aby zaznaczyć po raz pierwszy tak dobitnie kim jest i jaka jest Jego
rola?
Człowiek imieniem
Izajasz, a właściwie Jeszajahu (Yesha'yahu) co oznacza „Jahwe
jest zbawieniem”, uznany przez tradycje zarówno rabiniczną, jak i
chrześcijańską za jednego z największych proroków, żył w VIII
w p.n. Chr w południowym królestwie czyli królestwie Judy, a
dokładnie w Jerozolimie. Był synem Amosa, którego nie należy
mylić z prorokiem Amosem. Talmud babiloński utożsamia Amosa, ojca
Izajasza, z bratem króla Amazjasza, na pewno Izajasz pochodził z
zamożnej rodziny, która zagwarantowała mu najlepsze, jak na tamte
czasy wykształcenie, ponieważ wykazywał się bardzo dobrą
znajomością spraw publicznych, politycznych, społecznych,
kulturalnych itp. Izajasz był też doradcą królów Achaza i
Ezechiasza. Na proroka został powołany w wieku ok. 25 lub 30 lat, a
więc dość wcześnie: „W roku śmierci króla Uzjasza ujrzałem
Pana, który zasiadał na wysokim oraz wzniosłym tronie, a skraje
jego szaty napełniały Świątynię. Wysoko nad Nim unosili się
Serafini, każdy o sześciu skrzydłach; dwoma zasłaniał swoje
oblicze, dwoma zasłaniał nogi, a na dwóch się unosił. I odezwał
się jeden do drugiego, wołając: Święty, święty, święty
Wiekuisty Zastępów, cała ziemia jest pełną Jego chwały. Zaś na
głos wołających zatrzęsły się posady wejścia, a gmach napełnił
się dymem. Więc powiedziałem: Biada mi, zginąłem, bowiem me oczy
widziały Króla, Wiekuistego Zastępów, a nie jestem człowiekiem
czystych ust oraz przebywam wśród narodu także nieczystych ust.
Ale nadleciał do mnie jeden z Serafinów, a w jego ręce był
rozżarzony kamyk, który wziął kleszczami z ołtarza. I dotknął
moich ust oraz powiedział: Oto dotykam twych ust i znika twoja wina,
a twój grzech będzie odpuszczony. Wtedy usłyszałem głos Pana,
który mówił: Kogóż mam posłać i kto tam pójdzie? Więc
powiedziałem: Oto jestem, poślij mnie. A na to powiedział:
Pójdziesz i powiesz temu narodowi: Słyszeć – słyszycie, ale nie
chcecie rozumieć, patrzeć – patrzycie, ale nie chcecie
poznawać”(Iz 6:1-9)(NBG) i pozostał nim do końca
swoich dni czyli przez około 40 lat. Innymi współczesnymi mu
prorokami byli w królestwie Judy Micheasz, a w północnym
królestwie Izraela Ozeasz i Amos.
Izajasz miał żonę, a z
nią dwóch synów, którym nadał imiona będące znakami dla
Izraela. Pierwszy syn to Szeor Jaszub (Iz 7:3) co oznacza
„Reszta się nawróci”, zaś drugim synem był Maher Szalal Chasz
Baz co znaczy „Szybki łup, chyża zdobycz”(Iz 8:3-4).
Jego praca jako proroka przypadała na czasy wojny syro-efraimskiej
oraz próby wpasowania się Judy w międzynarodową koalicję przeciw
imperium Asyryjskiemu, czemu Prorok był przeciwny: „Za czasów
Achaza, syna Jotama, syna Ozjasza, króla Judy, wyruszył Resin, król
Aramu, z Pekachem, synem Remaliasza, królem Izraela, przeciw
Jerozolimie, aby z nią toczyć wojnę, ale nie mógł jej zdobyć. I
przyniesiono tę wiadomość do domu Dawida: Aram stanął obozem w
Efraimie! Wówczas zadrżało serce króla i serce ludu jego, jak
drżą od wichru drzewa w lesie. Pan zaś rzekł do Izajasza: Wyjdźże
naprzeciw Achaza, ty i twój synek, Szear – Jaszub, na koniec
kanału Wyższej Sadzawki, na drogę Pola Folusznika, i powiesz do
niego: Uważaj, bądź spokojny, nie bój się!...Niech twoje serce
nie słabnie z powodu tych dwóch oto niedopałków dymiących
głowni.”(Iz 7:1-4)(BT)
Wielu krytyków tekstu
biblijnego udowadnia, iż rozdziały 40 do 55 były napisane przez
tzw. Deutero – Izajasza, czyli nieznanego proroka, który pisał i
głosił w duchu Izajasza. Dowodu na to upatrują w zmianie
historycznego tła. Izajasz jest prorokiem za czasów królów
judzkich kiedy południowe królestwo jest jeszcze niepodległe, zaś
tzw. Deutero – Izajasz prorokuje w rzeczywistości niewoli
babilońskiej na co ma wskazywać Iz 40:1-2: „Pocieszcie,
pocieszcie mój lud! - mówi wasz Bóg. Przemawiajcie do serca
Jeruzalem i wołajcie do niego, że czas jego służby się skończył,
że nieprawość jego odpokutowana, bo odebrało z ręki Pana karę w
dwójnasób za wszystkie swe grzechy”(BT) oraz Iz 43:14-15:
„Tak mówi Pan, wasz Odkupiciel, Święty Izraela: Ze względu
na was posłałem do Babilonu [zdobywcę]: i sprawię, że opadną
wszystkie zawory więzień, a Chaldejczycy wybuchną biadaniem. Ja
jestem Pan, wasz Święty, Stworzyciel Izraela, wasz Król!”(BT)
Innym dowodem miałoby być proroctwo na temat Cyrusa, króla
Perskiego, który stał się zdobywcą Babilonu i łaskawcą Izraela,
Iz 41:1-6: „Uciszcie się wyspy, ażeby Mnie słuchać!
Niechaj narody odświeżą swe siły! Niechaj wystąpią, wtedy niech
mówią: Udajmy się do sądu! Kto wzbudził ze Wschodu tego, którego
sprawiedliwość przyzywa na każdym kroku? Kto mu poddaje narody i
upokarza królów? Miecz jego ściera ich na proch, jego łuk roznosi
ich jak słomę. On ściga ich, przechodzi nietknięty, jakby stopami
nie dotykał ścieżki. Kto zdziałał to i uczynił? Ten, co [z
nicości] wywołuje od początku pokolenia. Ja, Pan, jestem pierwszy,
z ostatnimi również Ja będę. Spojrzały wyspy i lękają się,
drżą krańce ziemi! - Zbliżają się i przychodzą.”(BT)
Patrząc na Izajasza
tylko przez pryzmat naukowej krytyki tekstu literackiego,
rzeczywiście można dojść do wniosku, że istnieją nieścisłości
co do czasu w jakim ta księga była spisywana. Najpierw mamy wolne
królestwo Judy, a od rozdziału 40 jesteśmy osadzeni w
rzeczywistości niewoli babilońskiej, co może prowadzić do wniosku
o istnieniu dwóch autorów, z czego drugi „podszywa” się pod
pierwszego czyli oryginalnego Izajasza. Izajasz jednak był nie tylko
doradcą królów, ale przede wszystkim prorokiem Boga i natchnionym
pisarzem, który miał wizję tego co ma się zdarzyć. Jego
proroctwa nie są jednopłaszczyznowe, jak i u pozostałych proroków,
to co tyczyło Judy w danym czasie można i należy odczytywać w
duchu eschatologicznym oraz mesjańskim. Czy Izajasz będąc
prorokiem Boga nie mógł mieć wizji niewoli babilońskiej i tego co
czeka Judę tam oraz kto wybawi ich z tej niewoli? Czyż żyjący
dwieście lat wcześniej Izajasz nie mógł, jako prorok Jahwe,
prorokować o Cyrusie, królu Persji, choć w życiu go na oczy nie
widział, bo go widzieć nie mógł? Czy prorok nie mógł spisywać,
na podstawie własnych objawień, księgi pocieszenia dla Ludu,
wiedząc z tychże objawień co ten lud czeka?
Izajasz jest przede
wszystkim prorokiem Izraela, który, tak jak i inni, nawołuje do
nawrócenia, poddania się Bogu, Jego opatrzności i pełnego
zaufania by naród mógł przetrwać. W Iz 1:2-3 pisze o tym
jaki stosunek do swego Boga ma Izrael: „Wychowałem oraz
wyniosłem synów, a oni mi się sprzeniewierzyli. Byk zna swojego
właściciela, a osioł żłób swego Pana; zaś Israel nie zna, mój
naród się nie zastanawia.”(NBG) Trochę dalej w Iz 1:8-9
ostrzega przed konsekwencjami decyzji podejmowanych przez Izrael: „A
pozostała córa Syjonu jest jak mata w winnicy, jak budka na polu
ogórków, jak oblężone miasto. Gdyby Wiekuisty Zastępów nie
zostawił nam tego drobnego szczątku, bylibyśmy jak Sedom
(czyt. Sodoma) oraz podobni do Amory (czyt. Gomory).”(NBG)
Pan ustami Proroka w Iz 1:11-14 przemawia do swego ludu w
sposób bardzo stanowczy i obrazowy opisując to jak bardzo nie
znosi rytualizmu, oddawania czci Panu na sposób oddawania czci przez
inne narody swoim bóstwom, blichtru religijnych ceremonii bez
duchowego pokrycia, a wreszcie całej religijnej hipokryzji: „Cóż
mi po mnóstwie waszych ofiar? - mówi Wiekuisty. Jestem syty
całopalenia baranów i łoju tłustych cieląt; nie pożądam krwi
byków, jagniąt i kozłów. Gdy przychodzicie, by się ukazać przed
Moim obliczem, któż od was tego żąda, byście deptali me
przedsienia? Przestańcie składać dary kłamstwa, kadzidło będące
mi obrzydliwością. Nów, szabat i ogłaszanie świąt – nie
cierpię niegodziwości i uroczystości! Ma Osoba nie cierpi waszych
nowiów i świąt, stały mi się ciężarem, sprzykrzyło mi się je
znosić.”(NBG)
Pan ustami Izajasza
ciągle nawołuje do nawrócenia cały swój Lud. Jeśli Izrael
zajmie swoje miejsce i odwróci swoją twarz od niesprawiedliwości
oraz tego wszystkiego co jest obrzydliwe w oczach Pana, ten
natychmiast jest gotów zwrócić się do Ludu ze swoją łaską:
„Obmyjcie się, oczyśćcie się, sprzed Moich oczu oddalcie zło
waszych postępków, przestańcie czynić zło. Nauczcie się
spełniać dobro, domagajcie się sprawiedliwości, podźwignijcie
uciemiężonego, szukajcie praw sieroty, brońcie wdowy. Przyjdźcie,
rozprawimy się – mówi Wiekuisty. Choćby wasze grzechy były jak
szkarłat – jak śnieg zbieleją; choćby się czerwieniły jak
purpura – staną się białe jak wełna.”(Iz
1:16-18)(NBG)
Jak już wspomniałem
wcześniej proroctwa Izajasza należy rozpatrywać nie tylko w
kontekście historycznym, czyli patrząc na jego przesłanie o
nawrócenie Judy oraz zapowiedzi co ma spotkać dom Dawida w czasie
kiedy Prorok żył, czy w najbliższej przyszłości, ale także w
kontekście eschatologicznym czyli zapowiedzi rzeczy, które mają
się zdarzyć w czasach ostatnich: „I zwrócę swoją rękę
przeciwko tobie, i wytopię w tyglu twój żużel, i usunę wszystkie
twoje przymieszki. I przywrócę ci twoich sędziów jak niegdyś, i
twoich radców jak na początku. Potem nazywać cię będą grodem
sprawiedliwości, miastem wiernym. Syjon będzie odkupiony przez sąd,
a ci, którzy się w nim nawrócą, przez sprawiedliwość. Odstępców
zaś oraz grzeszników spotka zagłada, a ci, którzy opuszczają
Pana, zginą.”(Iz 1:25-28)(BW) Innym przykładem tego
jest proroctwo o tzw. „szczątku Izraela”: „I stanie się w
owym dniu: Reszta Izraela i uratowani z domu Jakuba już nie będą
opierać się na tym, który ich bije, lecz wiernie opierać się
będą na Panu, Świętym Izraelskim. Resztka nawróci się, resztka
Jakuba, do Boga Mocarza. Bo, choćby twój lud, Izraelu, był tak
liczny jak piasek morski, tylko resztka z niego się nawróci.
Zagłada jest postanowiona zgodnie z pełnią sprawiedliwości.”(Iz
10:20-22)(BW) To właśnie tego cytatu z Izajasza używa Paweł w
Liście do Rzymian (Rz
9:27) tłumacząc
sprawę zbawienia zarówno Żydów jak i pogan.
Jak i inni prorocy
Izajasz wiele mówi o „tym dniu” czyli dniu gniewu Pana, dniu
sądu: „I stanie się w dniach ostatecznych, że góra ze
świątynią Pana będzie stać mocno jako najwyższa z gór i będzie
wyniesiona ponad pagórki, a tłumnie będą do niej zdążać
wszystkie narody. I pójdzie wiele ludów, mówiąc: Pójdźmy w
pielgrzymce na górę Pana, do świątyni Boga Jakuba, i będzie nas
uczył dróg swoich, abyśmy mogli chodzić jego ścieżkami, gdyż z
Syjonu wyjdzie zakon, a słowo Pana z Jeruzalemu. Wtedy rozsądzać
będzie narody i rozstrzygać sprawy wielu ludów. I przekują swoje
miecze na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Żaden naród nie
podniesie miecza przeciwko drugiemu narodowi i nie będą się już uczyć
sztuki wojennej.”(Iz 2:2-4)(BW), „Dumne oczy
człowieka opuszczą się, a pycha ludzka zniży się, ale jedynie
Pan wywyższy się w owym dniu. Bo dla Pana Zastępów nastanie dzień
sądu nad wszystkim, co pyszne i wysokie, i nad wszystkim, co
wyniosłe, aby było poniżone.”(Iz 2:11-12)(BW), „W
owym dniu latorośl Pana stanie się ozdobą i chwałą, a owoc ziemi
chlubą i krasą ocalonych Izraela. I będzie tak, ze kto pozostanie
na Syjonie i ostoi się w Jeruzalemie, będzie nazwany świętym;
każdy, kto jest zapisany wśród żywych w Jeruzalemie.”(Iz
4:2-3)(BW)
Co jest jednak takiego
wyjątkowego w tym Proroku? Co takiego mogłoby pozwolić na nazwanie
go czternastym Apostołem? W Iz 7:14 znajdziemy jedno z
najsłynniejszych proroctw Izajasza: „Dlatego Sam Pan da wam
znak: Oto dziewica pocznie i porodzi syna, i nazwie jego imię
Immanuel (Immanu'el hebr. Bóg z nami, przyp. autora)”(NBG)
Drugie podobne proroctwo można znaleźć w Iz 9:5: „Bowiem
narodziło się nam dziecię, został nam dany syn, a na jego
ramieniu została złożona władza. I nazwą jego imię: Znamienity
Doradca, Bóg Bohater, Wieczny Ojciec, Książe Pokoju.”(NBG)
Trudno jest nie dostrzec spełnienia tych wizji Izajasza, w których
przewiduje on narodzenie Mesjasza z dziewicy jako znak dla Izraela, w
ewangelii Łk 1:26-32: „Zaś w szóstym miesiącu, od
Boga – do miasta w Galilei o nazwie Nazaret został wysłany anioł
Gabriel, do dziewicy zaręczonej mężowi z domu Dawida, którego
imię brzmi Józef, a imię dziewicy – Maria. Więc anioł wszedł
do niej i powiedział: Witaj, obdarowana łaską, Pan z tobą;
błogosławionaś ty między niewiastami. Zaś gdy ona go zobaczyła,
zmieszała się na to słowo i rozważała, cóż to było za
pozdrowienie. A anioł jej powiedział: Nie bój się, Mario, bowiem
znalazłaś łaskę u Boga. Więc oto poczniesz w łonie oraz
urodzisz syna, a jego imię nazwiesz Jezus. Ten będzie wielkim,
będzie nazwany Synem Najwyższego, a Pan Bóg da mu tron jego
przodka Dawida.”(NBG)
Apostołowie byli wybrani
i wysłani do głoszenia Ewangelii ponad 700 lat po śmierci proroka
Izajasza, a on już wtedy widział i głosił zwiastowanie oraz
narodzenie, które tak dokładnie opisuje ewangelista Marek. Czyż to
nie jest zadziwiające jak prorok Starego Przymierza z tak ogromną
dokładnością opisuje kim będzie Mesjasz, kto Go urodzi i w jaki
sposób, a także kim tak naprawdę będzie ten, którego oczekiwał
Izrael?
Idźmy dalej i spójrzmy
na Dzieje Apostolskie 8:26-35: „A anioł Pański rzekł
do Filipa, mówiąc: Wstań i idź na południe drogą, która
prowadzi z Jerozolimy do Gazy. Jest to droga pustynna. I powstawszy,
poszedł. A oto Etiopczyk, eunuch, dostojnik królowej etiopskiej
Kandaki, który zarządzał jej wszystkimi skarbami, a przyszedł do
Jerozolimy, aby się modlić. Powracał, a siedząc na swoim wozie,
czytał proroka Izajasza. I rzekł Duch
Filipowi: Podejdź i przyłącz się do tego wozu. A gdy Filip
podbiegł, usłyszał, jak tamten czytał proroka Izajasza, i rzekł:
Czy rozumiesz to, co czytasz? Ten zaś odpowiedział: Jakżebym mógł,
jeśli mnie nikt nie pouczył? I poprosił Filipa, aby wsiadł i
zajął przy nim miejsce. A ustęp Pisma, który czytał, był ten:
Jak owca na rzeź był prowadzony. I jak baranek milczący wobec
tego, który go strzyże, Tak nie otwiera ust swoich; W poniżeniu
jego wyjęty został spod prawa, O jego rodzie któż opowie? Bo
życie jego z ziemi zgładzone zostaje. Wtedy eunuch odezwał się do
Filipa i rzekł: Proszę cię, o kim to prorok mówi? O sobie samym,
czy też o kim innym? A Filip otworzył swoje usta i zwiastował mu
dobrą nowinę o Jezusie, począwszy od tego ustępu Pisma.”
Sługa królowej Kandaki
był eunuchem, co także ma znaczenie w przypadku proroka Izajasza,
bo oto tak brzmi jego proroctwo na temat eunuchów: „Niech nie
powie cudzoziemiec, który się garnie do Wiekuistego, mówiąc:
Pewnie Wiekuisty odłączy mnie od Swojego narodu; i niech nie powie
eunuch: Oto ja, uschłe drzewo! Bo tak mówi Wiekuisty o eunuchach,
którzy przestrzegają Moich szabatów; wybierają to, co Mi się
podoba i trzymają się Mojego przymierza: Ustanowię im w Moim domu,
w Mych murach udział i imię, lepsze niż ustanowione przez synów
ludzkich; ustanowię im wieczne imię, które nie będzie
zatarte.”(Iz 56:3-5)(NBG) Można by wysnuć wniosek, że
spotkanie Filipa z eunuchem królowej Kandaki Izajasz również
przewidział ponad 700 lat wcześniej.
Wracając do tematu,
eunuch czytał jedną z tzw. czterech pieśni Sługi Jahwe. Pierwsza
pieśń Sługi Jahwe to Iz 42:1-9: „Oto mój Sługa,
którego podtrzymuję, Wybrany mój, w którym mam upodobanie.
Sprawiłem, że Duch mój na Nim spoczął; On przyniesie narodom
Prawo. Nie będzie wołał ni podnosił głosu, nie da słyszeć
krzyku swego na dworze. Nie złamie trzciny nadłamanej, nie zagasi
knotka o nikłym płomyku....Ja, Pan, powołałem Cię słusznie,
ująłem Cię za rękę i ukształtowałem, ustanowiłem Cię
przymierzem dla ludzi, światłością dla narodów.”(BT) To o
czym mówi Izajasz możemy wyraźnie zobaczyć w Mt 3:16-17:
„A gdy Jezus został ochrzczony, wnet wystąpił z wody, i oto
otworzyły się niebiosa, i ujrzał Ducha Bożego, który zstąpił w
postaci gołębicy i spoczął na nim. I oto rozległ się głos z
nieba: Ten jest Syn mój umiłowany, którego sobie upodobałem”(BW)
Spójrzmy jeszcze na tą samą ewangelię Mt 12:15-18: „A
gdy się o tym Jezus dowiedział, odszedł stamtąd i szło za nim
wielu, i uzdrowił ich wszystkich. I przykazał im, aby go nie
ujawniali, żeby się wypełniło, co powiedziano przez proroka
Izajasza w słowach: Oto sługa mój, którego wybrałem...”(BW)
Izajasz niemal widzi Mesjasza, pragnie określić Jego sylwetkę i
wszystkie wspaniałości, wszystkie znaki, które przyjściu Mesjasza
i Jego osobie będą towarzyszyć. Prorok niemal słyszy nauczanie
Pomazańca Pana, choć oczywiście nie wie dokładnie kim On jest,
nie zna Imienia, które my znamy.
A oto druga pieśń Sługi
Iz 49:1-7: „Słuchajcie mnie wyspy, i uważajcie, wy,
dalekie narody! Pan powołał mnie od poczęcia, od łona matki
nazwał mnie po imieniu. I uczynił moje usta ostrym mieczem, w
cieniu swojej ręki mnie ukrył, uczynił mnie strzałą gładką, w
swoim kołczanie mnie schował. I rzekł do mnie: Jesteś moim sługą,
Izraelu, przez ciebie się wsławię. Lecz ja pomyślałem: Na darmo
się trudziłem, na próżno i daremnie zużyłem moją siłę. A
jednak moje prawo jest u Pana, a moja zapłata u mojego Boga. Teraz
zaś mówi Pan, który mnie stworzył swoim sługą od poczęcia, aby
nawrócić do niego Jakuba i zebrać dla niego Izraela, gdyż jestem
uczczony w oczach Pana, a mój Bóg stał się moją mocą....więc
ustanowiłem cię światłością pogan, aby moje zbawienie sięgało
aż do krańców ziemi...”(BW) Prorok Izajasz rysuje nam obraz
Mesjasza, który ustanowi nowe prawo, swoje prawo i stanie się
światłością aby zbawienie Boga dotarło do wszystkich. Aż prosi
się by w tym miejscu zacytować w odniesieniu do Izajasza List do
Hebrajczyków 4:12: „Bo Słowo Boże jest żywe i skuteczne,
ostrzejsze niż wszelki miecz obosieczny, przenikające aż do
rozdzielenia duszy i ducha, stawów i szpiku, zdolne osądzić
zamiary i myśli serca”(BW) Przypomnijmy sobie modlitwę starca
Symeona, którą zaczął wielbić Boga na widok malutkiego Jezusa w
Łk 2:29-32 „Teraz puszczasz sługę swego, Panie, według
słowa swego w pokoju, gdyż oczy moje widziały zbawienie twoje.
Które przygotowałeś przed obliczem wszystkich ludów: Światłość,
która oświeci pogan, i chwałę ludu twego izraelskiego.”(BW)
Prorok w tej pieśni kreśli zadanie Mesjasza, ocalenie resztki
Izraela oraz zbawienie wszystkich, którzy w niego uwierzą.
Trzecia pieśń Sługi
Jahwe to Iz 50:4-9: „Pan, Wiekuisty, dał mi wyćwiczony
język, bym umiał w porę pokrzepić słowem znużonego. On budzi
mnie każdego ranka, pobudza moje ucho, bym słuchał jak uważni
uczniowie. Tak, Pan, Wiekuisty, otworzył mi ucho, a ja się nie
opierałem oraz nie odwróciłem się do tyłu. Nadstawiłem mój
grzbiet bijącym, a moje policzki szarpiącym; nie chowałem mej
twarzy przed obelgami i pluciem. Ale, Pan, Wiekuisty, mi dopomaga,
dlatego nie będę pohańbiony; dlatego uczyniłem mą twarz jak
krzemień, bo wiem, że nie będę zawstydzony. Bliskim jest mój
obrońca; kto zechce się ze mną spierać? Stańmy razem! Kto jest
mym przeciwnikiem, niechaj do mnie podejdzie. Oto Pan, Wiekuisty mi
dopomoże; kto mnie potępi? Oto wszyscy zwiotczeją jak szata, mól
ich zgryzie.”(NBG) Tutaj Izajasz powoli zaczyna kreślić
postać Mesjasza cierpiącego, odrzuconego, szkalowanego i
znienawidzonego za to, że jest głosem Boga, za to, że w pełni ufa
tylko Bogu samemu. Mesjasz jest też pocieszycielem, w ewangelii Mt
11:28 możemy przeczytać:
„Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni
jesteście, a Ja was pokrzepię”(BT) Proroctwo Izajasza o
cierpieniu Mesjasza, o Jego pełnej ufności w Bogu wyraźnie
przedstawia ewangelista Łukasz w obrazie modlitwy Jezusa w Ogrójcu,
Łk 22:41- 42: „A sam oddalił się od nich na odległość
jakby rzutu kamieniem, upadł na kolana i modlił się tymi słowami:
Ojcze, jeśli chcesz, zabierz ode Mnie ten kielich! Jednak nie moja
wola, lecz Twoja niech się stanie!”(BT)
Ostatnia czwarta i
najdłuższa pieśni Sługi Jahwe Iz 52:13 – 53:12 jest
chyba całkowitą kwintesencją Ewangelii. Gdybyśmy nie mieli
spisanych ewangelii, tak jak było to w przypadku Apostołów i
pierwszych uczniów, to ta część proroctw Izajasza wystarczyłaby
do całkowitego i dokładnego wyjaśnienia Dobrej Nowiny o Jezusie
Chrystusie. To właśnie ten fragment proroka Izajasza czytał sługa
królowej Kandaki i na podstawie tego fragmentu Filip wyjaśniał mu
całą naukę o Panu Jezusie.
Cała pieśń jest długa
więc przytoczę tu tylko najważniejsze fragmenty. I tak Iz
52:14: „Jak wielu osłupiało na Jego widok – tak
nieludzko został oszpecony Jego wygląd i postać jego nie była
podobna do ludzi.”(BT) Wystarczy przypomnieć sobie scenę
biczowania Chrystusa i jego drogę na Golgotę, jak Jezus musiał
wyglądać po tej straszliwej męce? Wydaje się, że Izajasz widział
to straszliwe cierpienie zadawane Jezusowi i ten potworny, nieludzki
wygląd Mesjasza, który zawisł na krzyżu. Inny fragment mówiący
o cierpieniu Mesjasza to Iz 53:7-8: „Dręczono Go, lecz
sam się dał gnębić, nawet nie otworzył ust swoich. Jak baranek
na rzeź prowadzony, jak owca nie ma wobec strzygących ją, tak On
nie otworzył ust swoich. Po udręce i sądzie został usunięty; a
kto się przejmuje Jego losem? Tak! Zgładzono Go z krainy żyjących;
za grzechy mego ludu został zbity na śmierć.”(BT) Czy do
tego opisu trzeba jeszcze coś dodawać? Czy potrzebny jest jeszcze
jakiś komentarz?
Kolejny fragment Iz
53:4-6: „Lecz On się obarczył naszym cierpieniem, On
dźwigał nasze boleści, a myśmy Go za skazańca uznali chłostanego
przez Boga i zdeptanego. Lecz On był przebity za nasze grzechy,
zdruzgotany za nasze winy. Spadła Nań chłosta zbawienna dla nas, a
w Jego ranach jest nasze zdrowie. Wszyscyśmy pobłądzili jak owce,
każdy z nas się obrócił ku własnej drodze, a Pan zwalił na
Niego winy nas wszystkich”(BT), wyraźnie mówi o znaczeniu
ofiary krzyżowej Mesjasza. Jezus poniósł na krzyż wszystkie nasze
winy, nasze grzechy, to wszystko za co my powinniśmy ponieść karę
On wziął na siebie ponieważ jak pisze Paweł w Rz 3:23-24:
„wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej, a
dostępują usprawiedliwienia darmo, z Jego łaski, przez odkupienie,
które jest w Chrystusie Jezusie.”(BT) Izajasz dostrzegł to
czego nie dostrzegło wielu współczesnych Jezusowi Żydów i czego
nie dostrzega wielu ludzi dzisiaj, że zbawienie od śmierci jest
tylko w Cierpiącym Słudze Jahwe, Jezusie Chrsytusie.
Izajasz bardzo dokładnie
opisuje Mesjasza, widzi Jego odrzucenie i mękę, widzi straszną
śmierć na krzyżu, ale dostrzega też, że przez to cierpienie i
przez śmierć my wszyscy możemy dostąpić zbawienia. Izajasz
przewidział też zmartwychwstanie Jezusa i Jego królowanie w Iz
53:11-12: „Po udrękach swej duszy, ujrzy światło i nim
się nasyci. Zacny mój Sługa usprawiedliwi wielu, ich nieprawości
On sam dźwigać będzie. Dlatego w nagrodę przydzielę Mu tłumy, i
posiądzie możnych jako zdobycz, za to, że Siebie na śmierć
ofiarował i policzony został pomiędzy przestępców. A On poniósł
grzechy wielu, i oręduje za przestępcami.”(BT) Czyż nie jest
to Ewangelia w czystej postaci napisana i ogłoszona ponad 700 lat
przed narodzinami Jezusa? Rz 10:9-10: „Jeżeli więc
ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i w sercu swoim
uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych – osiągniesz
zbawienie. Bo sercem przyjęta wiara prowadzi do usprawiedliwienia, a
wyznawanie jej ustami – do zbawienia.”(BT)
Prorok, niczym w czterech
ewangeliach, w czterech pieśniach Sługi Jahwe zawiera całą prawdę
o przyjściu Mesjasza. Cała księga Izajasza jest zwiastowaniem
Dobrej Nowiny o zbawieniu i Królestwie Mesjasza, choć Izajasz
pozostawał też wierny swojemu prorockiemu zadaniu nawracania
Izraela swoich czasów. W kontekście jednak jego przepowiedni i
głoszenia narodzenia Pana, jego cierpienia, odrzucenia oraz zbawczej
męki, wraz z ofiarą krzyża, a następnie zmartwychwstania, można
Izajasza określić czternastym Apostołem, czternastym wysłannikiem
Pana.
Komentarze
Prześlij komentarz