Biblijny kanon
Skrypt nagrania
Definicja
Kanonu
Kanon od gr. κανων
– pierwotnie pręt mierniczy, później: reguła postępowania.
Jak
powstawał Stary Testament
- Tworzenie się
oryginalnego skryptu ST rozpoczyna się w czasach Mojżesza czyli
1400 – 1200 r. p. n. e., a kończy ok. 443 r. p. n. e. wraz z
prorokiem Malachiaszem.
- Proces tworzenia
finalnej wersji ST trwa dalej poprzez edycję oraz uwspółcześnianie
tekstu do potrzeb językowych żydów z epoki po wygnaniu
babilońskim.
- Okres po niewoli
babilońskiej to czas zmiany stylu pisma hebrajskiego, dostosowanie
Pisma do tego faktu było nieuniknione.
Uwaga!
Finalna
wersja ST/Biblii Hebrajskiej powstaje zatem w latach 200 n. e.
W starożytności
istniała debata dotycząca kanoniczności pewnych ksiąg jak choćby
Estery, która choć jest bohaterką to jednak współżyje z
poganinem; nad Ez 40 -48; czy Pieśnią nad pieśniami, którą
uważano za zbyt erotyczną, zaś Koheleta za zbyt pesymistyczną.
Uwaga!
Żydowska
społeczność zaakceptowała te księgi, które były spisane w
języku hebrajskim oraz miały jasną historię.
Tora była całkowicie
akceptowana przez całą wspólnotę żydowską i wszystkie jej
grupy: faryzeuszy, saduceuszy, esseńczyków, itd.
Jezus także akceptował
zaistniały już kanon ksiąg biblijnych (Łk 24:44): Tora, Prorocy
(Nebiim) oraz Psalmy (pierwsza księga spośród ksiąg zwanych
Pismami – Ketubiim).
Uwaga!
Jezus
nie posługiwał się Septuagintą.
Obok Biblii
Hebrajskiej istniała tzw. Septuaginta (LXX) czyli
tłumaczenie greckie dokonane w diasporze aleksandryjskiej. To
tłumaczenie Biblii Hebrajskiej zawiera aż 46 ksiąg ponieważ
dodano do niej księgi apokryficzne, których wspólnota żydowska
nigdy nie uznała za kanoniczną.
LXX stała się
głównym tekstem biblijnym pierwszych chrześcijan. Hieronim tworząc
Vulgatę zawarł w niej księgi apokryficzne, które później
nazwano deuterokanoniczymi. Sam Hieronim nigdy nie uważał apokryfów
LXX za kanoniczne.
Uwaga!
W
wielu kręgach funkcjonuje jako pewnik historia tzw. Synodu w Jamni,
który miałby się odbyć ok. roku 95 n.e. w centrum badań
talmudycznych w Jawne gdzie rabini ustalili pierwszy raz kanon
żydowski. Jest to tylko teoria stworzona przez niemieckiego uczonego
żydowskiego pochodzenia Heinricha Graetza i nie jest niczym
potwierdzona.
Druga teoria dotycząca
kanonu hebrajskiego została stworzona przez redaktora jednego z
wydań Septuaginty Francisa Lee. Wg tej teorii istniały dwa kanony
jerozolimski oraz kanon aleksandryjski, który uznawał za kanoniczne
te same księgi, które dziś Kościół Rzymski uważa za
deuterokanoniczne. Teoria ta została rozwinięta przez katolickiego
biblistę Franza Karla Moversa. Jest to jednak tylko teoria.
Żydowski historyk Józef
Flawiusz podaje liczbę ksiąg ST na 22. Wynika to z faktu łączenia
pewnych ksiąg w całość np. obecnie dwie oddzielne księgi
Ezdrasza i Nehemiasza stanowiły jedną księgę, to samo z 1 i 2
Królewską czy 1 i 2 Kronik.
Uwaga!
Wczesny
Kościół uznawał kanon hebrajski. (czyt. List świąteczny XXXIX
Atanazjusza z Aleksandrii).*
Kanon Kościoła
Rzymskiego został oficjalnie przyjęty dopiero 8 kwietnia 1546 r. na
Soborze Trydenckim jako reakcja na protestanckie uznanie kanonu
hebrajskiego ST.
Teksy
Masoreckie
Do
1947 r. tzw. świadków Biblii Hebrajskiej/tekstu hebrajskiego było
mało i pochodziły one ze średniowiecza.
Masoreci
Ba'ale
hammasorah – Panowie tradycji
Żydowscy
uczeni w Piśmie, którzy między VI, a XI w. stworzyli system zapisu
samogłosek w języku hebrajskim oraz opracowali oficjalny tekst
Biblii hebrajskiej.
Hebrajski
jak większość semickich języków składał się wyłącznie z
liter zapisujących spółgłoski, struktury samogłoskowe znano i
dopasowywano z pamięci. Po zniszczeniu świątyni jerozolimskiej w
70 r. n. e. i rozproszeniu Żydów język hebrajski zaczął
wychodzić z użycia, wypychany przez języki miejscowe, a system
samogłoskowy zaczął popadać w zapomnienie. To stwarzało
zagrożenie dla Judaizmu. Temu zapobiegła praca masoretów.
Masoreci
(grupy):
- soferim (ci co liczą) – kopiści tekstu biblijnego
- nakdamim (kropkowacze) – zajmowali się wpisywanie samogłosek
- masoreci – zajmowali się dokonywaniem masory czyli komentarzami.
Trzy tradycje masoreckie:
palestyńska, babilońska i tyberiadzka. System wypracowany w
Tyberiadzie stał się standardem (zapisywanie samogłosek pod
literą). Wpływ na przyjęcie tej tradycji jako obowiązującej miał
wpływ, że jej częścią był słynny Aaron ben Mosze ben Aszer
oraz, że przyjął ją jako obowiązującą słynny rabbi
Majmonides.
Kodeks
z Aleppo
Najstarszym manuskryptem
był Kodeks z Aleppo ( Codex Aleppensis) z hebr. Keter Aram Tzowa co
znaczy Korona Aleppo.
Kodeks został spisany ok
920 roku przez Szlomo ben Buja.
W 930 roku został
poddany masorze (obróbce według ustalonych reguł zachowania i
przekazywania tekstu natchnionego) oraz dodaniu akcentów (te'amim),
a także samogłosek (niqqud) przez piątego i najsłynniejszego
masoretę z rodu Aszerów, Aarona ben Mosze ben Aszer.
W późniejszych latach
kodeks był pod opieką karaimskiej wspólnoty w Jerozolimie i służył
od określania prawidłowości innych wariantów tekstu.
W czasach krucjat trafił
do Aleksandrii gdzie używał go słynny Majmonides opierając się
całkowicie na prawidłowości tego tekstu.
Obecność kodeksu w
Aleppo potwierdzono już w 1478 r. Tamtejsza wspólnota żydowska
strzegła go przez blisko 600 lat.
1 grudnia 1947 roku
doszło w Aleppo do zamieszek w wyniku decyzji ONZ o powstaniu
państwa Izrael, w wyniku czego spalono starożytną synagogę gdzie
przechowywano kodeks. Kodeks został uszkodzony i zniknął na ok. 10
lat.
Kodeks z Aleppo został
odnaleziony w 1958 roku, niestety uległ zniszczeniu (nie od pożaru,
a zostały usunięte z niego karty). Obecnie dostępnych jest 294
kart z 487 oryginalnych.
Kodeks
Leningradzki
Najstarszym pełnym kodeksem jest
Kodeks Leningradzki (Codex Leningradensis).
Kolofon tego rękopisu czyli formuła
umieszczana na końcu księgi, podaje datę jego powstania na 1008
r., a jako autora Aarona ben Mosze ben Aszer.
W XIX w. rękopis trafił do
Petersburga i jest tam przechowywany w Rosyjskiej Bibliotece
Narodowej.
Tekst jest bardzo bliski kodeksowi z
Aleppo, zawiera jednak więcej kopistycznych błędów.
Kodeks
Kairski
Kodeks Kairski (Codex
Cairensis), Kodeks Proroków z Kairu (Codex Prophetarum Cairensis)
jest najstarszym kodeksem z kompletnym tekstem drugiej części
Biblii Hebrajskiej czyli Prorokami (heb. Newi'im).
Kolofon tego rękopisu
podaje, że powstał on dla Jabesza syna Szlomo Babilończyka, a
został spisany przez Mojżesza ben Aszera, co trwało 25 lat.
Spisywanie zakończyło się 827 lat po upadku światyni (895/6 r. n.
e.)
Podczas wypraw krzyżowych
został podarowany przez króla Jerozolimy Baldwina wspólnocie
karaimskiej w Kairze.
Samarytański
Pięcioksiąg
Oprócz LXX mamy jeszcze
Samarytańską Torę. Do 1947 najstarszy tekst tej Tory pochodził z
XIII w., występują w niej pewne zmiany nazw, które są adekwatne
do tradycji samarytańskiej.
Zwoje
znad Morza Martwego (Qumran)
Odkrycia:
W 1947 r. kilku
beduińskich chłopców pasło stado owiec i kóz. W pewnym momencie
jeden z nich zauważył brak jednej kozy i rozpoczął poszukiwania.
W czasie tych poszukiwań trafia na jaskinię i by sprawdzić rzuca
kamień, po czym słyszy dźwięk tłuczonego dzbana. Na drugi dzień
wraca z kolegą i rozpoczynają przeszukania jaskini i odkrywają
pierwsze zwoje zwane z Qumran. Odkryte zwoje pocięto na kawałki i
wystawiono na sprzedaż turystom w Jerozolimie.
Jeden z takich fragmentów
trafił w ręce handlarza antyków Khalila Eskandra Shachina,
który skontaktował się z prof. Eleazarem Sukenikiem
z Uniwersytetu Hebrajskiego. Zwoje odkupiono i poddano analizie. W
ten sposób odkryto zwoje z księgą Izajasza, komentarzem do księgi
Habakuka oraz tzw. Zwój Wojny z opisem tajemniczej i apokaliptycznej
wojny.
Problemy geopolityczne,
podział Jerozolimy, uniemożliwiły dalszy odkup manuskryptów.
Handlarze zaproponowali
odkup Mar Anastazemu Samuelowi, metropolicie
Syryjskiego Kościoła Ortodoksyjnego ze Wschodniej Jerozolimy. Na
jego prośbę amerykańscy naukowcy otworzyli odczytali trzy spośród
czterech manuskryptów zawierających Księgę Izajasza, Zwój
Dziękczynny 1QH, Kodeks gminny oraz apokryf zwany Genesis spisany w
języku aramejskim. To jednak obniżyło wartość manuskryptów. Mar
Samuel zabronił otwierania czwartego i wystawił je wszystkie w
komplecie na sprzedaż. Dzięki ogłoszeniu umieszczonemu w The Wall
Street Journal w 1954 r. wiadomość o tych manuskryptach dotarła
do syna prof. Sukienika. Zwoje kupiono i przewieziono do Izraela.
W 1952 r. odkryto drugą
grotę. Mimo prac archeologicznych, Beduini rozkradali manuskrypty
wobec tego zorganizowano poszukiwania na dużą skalę. Przeszukano
aż 200 jaskiń w pobliżu Morza Martwego. W ostatnim dniu poszukiwań
odnaleziono trzecią grotę z fragmentami księgi Psalmów, Księgi
Ezechiela i Księgi Jubileuszy. Wkrótce odkryto też grotę 4.
Ciekawostka:
Problem z wcześniejszym odkrywaniem jaskiń spowodowało
zawężanie poszukiwań do jaskiń wapiennych, wzorując się na
pierwszej grocie. Beduini odkrywali ich więcej ponieważ nie
zawężali swoich działań, a dokonywali ich przypadkowo.
|
Groty 7 do 10 odnaleziono
wiosną 1955 r.
Grotę 11 odnalezion w
1956 r.
Grotę 12 odkryto 61 lat
później bo w 2017 roku.
Groty odkryto nie tylko w
Qumran ale także w Wadi Murabba'at, Masadzie oraz Nachal Chewer.
Problemy:
Niewłaściwe przechowywanie odkrytych
tekstów.
Duża ilość teksów na czarnym rynku.
Nie wiadomo jaka była liczba
manuskryptów pierwotnie znajdujących się w grotach.
Zwoje podzielono pomiędzy ośrodki
naukowe często skonfliktowane ze sobą.
Badanie:
Rękopisy przebadano
metodą węgla ¹⁴C i określono
ich wiek powstania na od II w. p.n.e. do I w. n.e. Badania
paleograficzne (rozwoju pisma na przestrzeni wieków) pozwalają
datować najwcześniejsze rękopisy na połowę III w. p. n. e.
Zawartość:
W
grotach znaleziono 900 rękopisów w tym 233 manuskrypty biblijne
spisanych w językach hebrajskim, aramejskim i greckim:
-
60% tekstów zgodnych
z tekstem masoreckim
-
5% tekstów zgodnych z
tłumaczeniem Septuaginty
-
5% tekstów zgodnych z
Pięcioksięgiem (Tora) Samarytańską
-
20% tekstów
jest charakterystyczna dla wspólnoty z Qumran
-
10% tekstów nie może
być przyporządkowanych.
Qumran:
Qumran
to nie tylko groty, ale także osada gdzie odnaleziono stanowiska do
tworzenia manuskryptów (odkryto kałamarze) oraz miejsca do
wypalania dzbanów służących do przechowywania manuskryptów. Po
upadku świątyni w 70 r. n. e. swój punkt kontrolny wraz z wieżą
mieli tutaj Rzymianie.
Przypuszcza
się, że osadę tą zamieszkiwała wspólnota o poglądach nieco
odbiegających od mainstreamu, najprawdopodobniej esseńczycy,
wspólnota paramonastyczna, co wnioskuje się ze znalezisk
archeologicznych.
Do
końca nie wiadomo czy byli to jednak esseńczycy. Niektórzy
naukowcy widzą w mieszkańcach osady faryzeuszy, saduceuszy czy
nawet zelotów, sadokitów, ebionitów lub karaimów (sekty
żydowskie).
Józef
Flawiusz wymienia esseńczyków obok faryzeuszy i saduceuszy jako
trzecią siłę (Wojna Żydowska, II, 8, 2; Dawne Dzieje Izraela,
XIII, 5, 9; XVIII,1,2) ustalając ich liczbę na 4000 (Dawne Dzieje
Izraela, XVIII, 1,5). Nawet jeśli Józef Flawiusz miał rację to w
czasach NT stracili na znaczeniu, ponieważ NT w ogóle o nich nie
mówi.
Uwaga!
Zwoje
znad Morza Martwego jasno pokazują, że w czasach Jezusa nie było
jednego ustandaryzowanego tekstu, a jednocześnie żaden tekst nie
był uważany za bardziej prawdziwy od innych.
Uwaga!
Tekst
masorecki powstały ok. 100 r. n. e. Nie jest tekstem natchnionym, a
raczej historycznym produktem.
Pierwsza
drukowana Biblia rabiniczna powstaje w latach 1516 do 1517.
Kanon
Biblijny
Kanon
biblijny to nie tyle rzeczywistość historyczna co teologiczna.
Pytanie
jakie powinniśmy zadać to nie jakie księgi Kościół uznał za
kanoniczne, a raczej jakie księgi kanoniczne dał Bóg.
Identyfikacja
ksiąg jako kanoniczne nie może nastąpić bez założenia, że
autorem Pisma jest Bóg.
Kanon
Pisma jest możliwy dzięki Bożemu objawieniu swojej mocy w pewnej
ilości ksiąg. Dlatego Kanon biblijny jest wynikiem Bożego
działania.
Boże
natchnienie jest tylko w księgach kanonicznych, a nie we wszystkich
księgach jakie kiedykolwiek powstały.
Kanon
ontologiczny:
Od
momentu rozpoczęcia objawienia danego przez Pismo, Bóg jako jego
autor ma całkowitą wiedzę, jak wygląda kanon Pisma Świętego.
Niezależnie
od podawanych dat powstawania kanonu, biblijny kanon istniał już w
czasie powstawania ksiąg ponieważ był znany Bogu.
Bóg
prowadził swój lud przez etapy rozpoznawania kanonu Pisma Świętego.
Kanon
ekskluzywny:
To
przyjęta przez lud Boży finalna wersja kanonu dokonana poprzez
selekcję i odrzucenie ksiąg nie będących kanonicznymi (apokryfy i
pseudoepigrafy).
Różnice
dotyczące kanonu ST i NT:
ST:
tysiąc lat powstawania, wąska i jednorodna grupa docelowa –
Izrael
NT:
błyskawiczne niemal powstanie, krótki okres rozpoznania, szeroka i
różnorodna grupa docelowa.
Uwaga!
Księgi
deuterokanoniczne = oksymoron. Jak można mieć drugi kanon? Lub jak
można powtórnie coś do niego zaliczyć? Czy jest jakieś inne,
drugie natchnienie?
Dlaczego
apokryfy nie są kanoniczne?
Przykład
na niezgodność ksiąg kanonicznych z apokryfami:
1.
Ewangelie kanoniczne nie ukazują sceny zmartwychwstania.
2.
Apokryficzna ewangelia Piotra ukazuje scenę zmartwychwstania.
Problem w tym, że zmartwychwstały Jezus to inny Jezus od tego,
który umarł. Ten zmartwychwstały jest gigantem sięgającym głową
chmur, a na dodatek wraz z nim z grobu wychodzi krzyż, który...mówi.
Informacje
zawarte ewangeliach kanonicznych są potwierdzane przez archeologię.
Np. w ewangeliach jest dużo kobiet o imieniu Miriam (Maria).
Wykopaliska i odkrycia ossuariów potwierdzają, że było to
najpopularniejsze imię żeńskie tamtego okresu.
Ewangelie
gnostyckie są zupełnie oderwane od rzeczywistości.
Ewangelie
kanoniczne są datowane na czasy 12 apostołów,
a np. ewangelia Tomasza to II w. n. e. Które zatem z nich są
bliższymi i bardziej autentycznymi świadkami prawdziwego Jezusa?
Argument
różnorodności Barta Hermana (naturalistyczno – postmodernistczy)
:
W
pierwszych wiekach nie istniał monolit zwany chrześcijaństwem, a
istniały raczej chrześcijaństwa różniące się między sobą
nauczaniem filozoficzno – teologicznym oraz księgami, którymi się
posługiwały. Te grupy rywalizowały między sobą o to czyja prawda
wygra. Gdyby tą walkę wygrała inna grupa dzisiaj częścią kanonu
byłaby np. ewangelia Filipa, a nie Mateusza.
W
podobnym tonie brzmią argumenty katolickich biblistów, którzy
twierdzą, że wczesny Kościół był chaosem i potrzeba było
autorytatywnego głosu rozwiniętego Kościoła byśmy wiedzieli co
jest kanonem, a co nie.
Współczesna
różnorodność kanonów:
Kościół
Rzymsko – katolicki:
ST = 46 ksiąg (apokryfy z LXX = deuterokanoniczne), NT = 27
Prawosławny
Kościół Grecki: ST
= 39 ksiąg – co do ksiąg deuterokanonicznych istnieje dowolność
teologiczna, NT = 27
Prawosławna
Cerkiew Rosyjska: ST =
39, NT = 27
Kościół
Koptyjski: ST = 46 +
Ps 151 + 3Mch, a 30 i 31 rozdział Prz uznaje się za osobną księgę,
NT = 27 + 1-2 list Klemensa Rzymskiego + Konstytucje Apostolskie +
Pasterz Hermasa + List Barnaby
Kościół
Etiopski: ST = 46 +
Hen +3 – 4 Ezd +3 – 4 Mch + Księga Jubileuszów +
Wniebowstąpienie Mojżesza + Apokalipsa Barucha + Wniebowstąpienie
Izajasza, NT = jak Kościół Koptyjski
Kościół
Ormiański: ST = 46 +
3Ezd + 3Mch + Testament Dwunastu Patriarchów, NT = 27 + apokryficzny
List Pawła do Koryntian + 1-2 Listy Koryntian do Pawła
Kościoły
Protestanckie i Ewangelickie:
ST = 39, NT = 27
*List
świąteczny XXXIX Atanazjusza z Aleksandrii
(Atanazjusz
biskup Aleksandrii w latach 328 – 373. Twórca listów
Wielkanocnych odczytywanych w kościołach w Egipcie. List XXXIX
napisany został w 367 r. n. e.)
Ponieważ
heretycy cytują apokryfy, które to zło było rozpowszechnione już
wtedy, kiedy św. Łukasz napisał ewangelię, dlatego też uznałem
za słuszne aby wykazać wyraźnie które księgi przyjęliśmy prze
tradycję jako kanoniczne, o których wierzymy, iż pochodzą od
Boga. Stary Testament zawiera bowiem razem dwadzieścia dwie księgi:
Rodzaju, Wyjścia, Kapłańską, Liczb, Powtórzonego Prawa.
Następnie Jozuego, Sędziów i Rut, cztery księgi Królewskie
liczone jako dwie. Następnie dwie Księgi Kronik liczone jako jedna.
Następnie Pierwsza i Druga Ezdrasza [tj. Ezdrasza i Nehemiasza].
Następnie Psalmy, Księga Przypowieści, Kaznodziei i Pieśń nad
pieśniami. Po nich Księga Joba, Dwunastu Proroków, liczonych jako
jedna księga. Następnie Księga Izajasza, Jeremiasza razem z listem
Barucha, Lamentacje, Ezechiela i Daniela. Te stanowią Stary
Testament.
Nie
jest rzeczą uciążliwą mówić o księgach Nowego Testamentu. Są
to cztery Ewangelie: według Mateusza, Marka, Łukasza i Jana. Po
nich Dzieje Apostolskie i siedem Listów (zwanych powszechnymi),
mianowicie jeden Jakuba, dwa Piotra; trzy Jana; po nich jeden
Judy. Ponadto jest czternaście Listów Pawła, pisanych w takim
porządku. Pierwszy do Rzymian, następnie dwa do Koryntian; po nich
do Galacjan; następnie Efezja; następnie Filipian; następnie
Kolosan; po nich dwa do Tessaloniczan, oraz ten do Hebrajczyków; i
znowu dwa do Tymoteusza; jeden do Tytusa; i na koniec do Filemona. A
poza tym Objawienie Jana.
Te
są fontannami zbawienia, aby każdy, kto pragnie, mógł się
nasycić elokwencją, jaka w nich jest. Jedynie w nich (en
toutois monois) zawarta jest doktryna pobożności. Niech nikt nic
do nie dodaje ani od nich odejmuje.
To
właśnie odnośnie nich zawstydził Pan saduceuszy, mówiąc:
'Błądzicie, nie znając Pisma', oraz zganił Żydów, mówiąc:
'Badajcie Pismo, gdyż ono świadczy o Mnie',
Lecz
dla większej dokładności dodaję także to, pisząc z
konieczności, iż istnieją pewne inne księgi nie podane w kanonie,
lecz ustalone przez Ojców do czytania przez tych, którzy dopiero co
przyłączyli się do nas i chcieliby być pouczeni w słowie
pobożności: Księga Mądrości Salomona, Mądrości Syracha,
Estery, Judyty, Tobiasza, Nauka Apostołów (Didache) oraz
Pasterz. Lecz te poprzednie, bracia moi, zawarte w kanonie, te
ostatnie są tylko do czytania; ani też nie ma w żadnym miejscu
wzmianki o apokryfach. Są one wymysłem heretyków, którzy piszą
je wtedy, kiedy chcą, okazując im swe uznanie i przypisując im
jakąś datę, aby wykorzystując je jako starożytne pisma, mieć
okazję zwieść prostaczków.
Niech
żaden apokryf heretycki nie będzie czytany wśród was.
(Za:
Fragment z XXXIX Listu Świątecznego Atanazjusza. Przekład z Nicene
and Post – Nicene Fathers, Vol. IV (seria 2, s. 551 – 552.
Przekład: J. Sałacki))
Cyt: "Finalna wersja ST/Biblii Hebrajskiej powstaje zatem w latach 200 n. e."
OdpowiedzUsuńPod koniec XX wieku w Chameryce z wielkim hukiem wydano "Encyklopedię Żydowską". Do jej redakcji zaproszono największe żydowskie autorytety. Czytamy w niej, iż obecna treść ST powstała na początku VIII wieku. Tyle pejsate autorytety o swojej religii.
Polecam Artura Lalka by spojrzeć z wyższej perspektywy na ST. Jest parę dobrych filmów na YT i książka w/w autora.
Usuń