Kanonizowany czy święty
W dzisiejszym rozumieniu
świętość to bogobojność, pobożność połączone z życiem
pełnym cnót i wartości. Specjalnie nie piszę o wartościach
chrześcijańskich ponieważ takie pojęcie świętości nie jest
obce innym religiom jak islam, buddyzm czy aminizm. Życie pełne
cnót ustalonych przez kanony zachowań i wierzeń tych religii jest
uznawane za życie święte, a osoba przeżywająca takie życie jest
uznawana za świętą.
Słownik języka
polskiego podaje nam znaczenie słowa święty: cnotliwy,
sprawiedliwy, bardzo dobry, godny czci i szacunku, nietykalny, uznany
za zbawionego, kanonizowany przez Kościół, godny kultu. Dokładnie
taki obraz świętego maluje się w naszych umysłach kiedy słyszymy
takie imiona jak święty Paweł, święty Piotr czy święta
Kunegunda.
W języku polskim wyraz
święty pochodzi od staropolskiego wyrazu swiety czyli mocny lub
pełen mocy np. prawdziwe imię słowiańskiego bóstwa znanego nam
jako Światowid brzmiało Świętowit czyli Swiety Wit co oznacza
Mocny Pan. Słowiańskie określenie swiety pasuje zatem bardzo
dobrze do łacińskiego słowa sanctus, które ma znaczenie starsze
niż chrześcijaństwo, a wywodzi się ze staroperskiego
(pahlawijskiego) wyrazu "spanta" wskazującego na kogoś lub coś o
charyzmatycznym oddziaływaniu lub wytwarzającego swoistą moc.
Takie rozumienie idealnie wpasowywałoby się też w rozumienie
świętości wielu współczesnych tradycji chrześcijańskich.
A co na to Biblia? Otóż
Tanach używa słowa קדוש
- kodesz
tłumaczony w Nowym Testamencie jako αγιος
hagios.
Z powodu naleciałości persko – rzymskich wyraz kodesz/hagios
tłumaczony jest na łacińskie sanctus i polskie święty. Ale tak
naprawdę co oznacza wyraz kodesz? Otóż wyraz ten pochodzi od
rdzenia słowotwórczego kadasz
co
oznacza „oddzielać do specjalnego celu”. Zatem słowo kodesz
oznacza wyodrębniony
lub wydzielony.
Brzmi
zupełnie inaczej niż nasze współczesne rozumienie słowa święty.
Aby
to wszystko zobrazować i lepiej zrozumieć zobaczmy w jakim
kontekście Biblia, zarówno Stary jak i Nowy Testament, używa słowa
kodesz/hagios. W drugiej księdze Mojżeszowej czytamy: „waijomer
al tikraw halom szal ne'alecha me'al raglecha ki hammakom 'aszer
'atta omed 'alaw admat kodesz
hu – I rzekł: Nie przychodź tutaj; zdejmij twoje obuwie z twych
nóg, gdyż miejsce na którym stoisz jest ziemią świętą.”(2
Moj 3:5,
NBG) W tym fragmencie Bóg wydzielił sobie ziemię, na której
objawił się Mojżeszowi, na tym kawałku ziemi, po którym Mojżesz
nie miał prawa chodzić w butach by nie obrazić Stwórcy, objawiła
się Szechina czyli „Boże Przebywanie/Chwała”.
W
tej samej księdze czytamy: „A
teraz – jeśli usłuchacie Mojego głosu i będziecie przestrzegać
Mojego przymierza – wtedy staniecie się Moim skarbem, wybranym
spomiędzy wszystkich ludów; choć Moja jest cała ziemia. A wy
będziecie dla Mnie państwem kapłanów oraz świętym
narodem.
To są słowa, które powiesz synom Israela.”(2
Moj 19:5-6,
NBG) Bóg oddzielił Izrael od reszty świata dla siebie, od teraz On
i tylko On miał być Bogiem Izraela, a Izrael Jego narodem: „Potem
Wiekuisty powiedział do Mojżesza, mówiąc: Oświadcz całemu
zborowi synów Israela i im powiedz: Bądźcie świętymi
bo Ja, Wiekuisty, wasz Bóg, jestem świety.”(3
Moj 19:1-2,
NBG) W tym samym duchu pisze Piotr Apostoł w swoim liście do
kościołów: „Ale
wy jesteście rodem wybranym, królewskim kapłaństwem, narodem
świętym,
ludem nabytym, abyście rozgłaszali cnoty tego, który was powołał
z ciemności do cudownej swojej światłosci.”(2
P 2:9,
BW)
Trochę
wcześniej w trzeciej księdze Mojżeszowej możemy przeczytać,
jedno z najsłynniejszych, Bożych wezwań, które do dziś brzmi z
ambon w wielu kościołach: „Albowiem
Ja, Wiekuisty, jestem waszym Bogiem; uświęcajcie
się
i bądźcie świętymi,
bo ja jestem Święty;
zatem nie zanieczyszczajcie waszych dusz żadnym płazem pełzającym
po ziemi.”(3
Moj 11:44,
NBG) Fałszywe z gruntu jest rozumienie tego tekstu jako nawoływanie
do tego byśmy stawali się tak idealni i wyjątkowi jak On, ponieważ
dla człowieka nie jest możliwe osiągnięcie takiego stanu jak Bóg:
„Gdyż
wszyscy zgrzeszyli i brak im chwały Bożej”(Rz
3:23,
BW), jest to raczej wezwanie by stawać się bardziej Boga, by
należeć do Niego, by oddzielać się od tego co jest przeciwne
Panu, by nie zanieczyszczać się pogańskimi, zewnętrznymi
wpływami, by wreszcie pozostać wiernym Prawu, albowiem Bóg jest
oddzielony od tego co stworzone, jest zupełnie inny niż wszystko co
znamy. Do tego cytatu z trzeciej księgi Mojżeszowej odnosi się z
takim samym wezwaniem w swoim pierwszym liście Piotr Apostoł:
„Ponieważ
napisano: Świętymi
bądźcie, bo Ja jestem święty”(1
P 1:16,
BW)
Inny
bardzo znany fragment mówiący o świętości Boga znajdziemy u
proroka Izajasza: „wekara
ze el ze we'amar kadosz
kadosz kadosz
jahwe cewa'ot melo chol ha'arec kewodo – I odezwał się jeden do
drugiego, wołając: Święty,
święty, święty
Wiekuisty Zastępów, cała ziemia jest pełną Jego chwały.”(Iz
6:3,
NBG) Niemal dokładnie to samo możemy przeczytać w Objawieniu Jana:
„και
τεσσαρα ζωα εν καθ εαυτο ειχον ανα
πτερυγας εξ κυκλοθεν και εσωθεν γεμοντα
οφθαλμων και αναπαυσιν ουκ εχουσιν
ημερας και νυκτος λεγοντα αγιος
αγιος αγιος
κυριος ο θεος ο παντοκρατωρ ο ην και ο
ων και ο ερχομενος
– A każda z tych czterech postaci miała po sześć skrzydeł, a
wokoło i wewnątrz były pełne oczu; i nie odpoczywając ani w
dzień, ani w nocy śpiewały: Święty,
święty, święty
jest Pan, Bóg Wszechmogący, który był i który jest, i który ma
przyjść.”(Obj
4:8,
BW) W obu tych fragmentach widzimy jak Serafini wysławiają inność
Boga oraz to, że jest wyjątkowy, inny wobec całego stworzenia, że
jest ponad całe stworzenie i ponad wszelką chwałę. Świętość
Boga w Biblii polega na całkowitej Jego odrębności od stworzenia,
na zupełnej inności, na niewysłowionej inności.
Również
Jezus jest kodesz/hagios czego możemy dowiedzieć się z ewangelii:
„Był
właśnie w synagodze człowiek opętany przez ducha nieczystego.
Zaczął on wołać: Czego chcesz od nas, Jezusie Nazarejczyku?
Przyszedłeś nas zgubić. Wiem, kto jesteś: Święty
Boży.”(Mk
1:23-24,
NBG) Jezus jest święty, kodesz, ponieważ jest wybrany i oddzielony
od świata, przeznaczony do wykonania misji powierzonej mu przez
Ojca. Nazywając Jezusa świętym Boga demonowi nie chodziło o
sprawiedliwość Jezusa, choć ta jest niezaprzeczalna, ale o to do
czego był przeznaczony, a jak spojrzymy w świetle proroctwa
Izajasza, które sam Jezus cytuje w Ewangelii Łukasza: „...by
uzdrawiać skruszone serca, jeńcom zwiastować wyzwolenie...”(Łk
4:18,
NBG). O jakie wyzwolenie może chodzić, oczywiście o wyzwolenie
spod wpływu złych duchów, o wyrzucanie demonów, to było częścią
misji Jezusa, do której był przeznaczony i wybrany, do której był
kodesz, i której obawiał się mówiący przez opętanego demon.
O
Jezusie jako kodesz - świętym dla Boga, mówi Piotr w swoim kazaniu
w portyku Salomona: „Ale
wy zaparliście się tego świętego
i sprawiedliwego oraz prosiliście, aby wam podarować męża –
zabójcę. A zabiliście sprawcę życia, którego Bóg wskrzesił z
martwych, czego my jesteśmy świadkami.”(Dz
3:14-15,
NBG) Należałoby tu zauważyć, że Piotr rozróżnia pojęcie
święty oraz sprawiedliwy, nie używając zamiennie, jakbyśmy my to
mogli zrobić współcześnie uznając sprawiedliwego za świętego.
Ale nie tylko ludzie
byli kodesz czyli oddzieleni od reszty, wybrani i wyjątkowi dla
Boga, tak jak Bóg był dla nich. Nie tylko cały naród mógł być
kodesz. Kodesz mogły być też przedmioty i budynki. Wyobraźmy
sobie, że mam w domu kilka par okularów przeciwsłonecznych, ale
tylko jedna para jest zarezerwowana wyłącznie dla mnie i nikt inny
jej nie nosi, a nawet jej nie dotyka. Taka para okularów
przeciwsłonecznych byłaby kodesz – święta czyli wydzielona i
zarezerwowana tylko dla mnie.
Przykładem
budynku, który był kodesz – święty była świątynia w
Jerozolimie czyli Beit HaMikdasz „Uświęcony dom”. W rozumieniu
biblijnym świątynia była domem wydzielonym i wybranym by
przebywała w nim Szechina czyli Boża chwała: „A
gdy kapłani wychodzili ze Świętego (hakkodesz),
stało się, że obłok zaległ Przybytek Wiekuistego. Z powodu
obłoku i kapłani nie mogli zostać, by pełnić służbę; bowiem
majestat Wiekuistego napełniał cały Przybytek Wiekuistego.”(1
Krl 8:10-11,
NBG) Taki obraz świątyni ma Paweł w swoim umyśle pisząc w swoim
liście do zboru w Koryncie: „Nie
wiecie, że jesteście Świątynią Boga oraz że Duch Boga w was
mieszka? A jeśli ktoś skaża Świątynię Boga – tego Bóg
niszczy, bowiem przybytek Boga, którym wy jesteście, jest
święty.”(1
Kor 3:16-17,
NBG) Dalej w tym samym liście Paweł kontynuuje: „Czyż
nie wiecie, że wasze ciało jest świątynią Ducha Świętego,
[który] jest w was, a którego macie od Boga, i nie należycie do
samych siebie?”(1
Kor 6:19,
UBG) Dla Pawła my jako wierzący jesteśmy wybrani i oddzieleni by
być Bejt HaMikdasz Bożego Ducha.
Kodaszim – święte
mogły być też przedmioty potrzebne do sprawowania kultu czy to w
Namiocie czy później, od czasów króla Salomona, w świątyni. Te
przedmioty były święte bo były zastrzeżone tylko i wyłącznie
dla kultu, który Izrael oddawał Panu i nikt nie mógł ich do
niczego innego używać. Pojęcia świętości tych przedmiotów nie
wolno mylić z pojęciem rytualnej czystości –
tahor, co niestety często zdarza w różnych komentarzach, czy
nauczaniach.
Pojęcie
kodesz w odniesieniu do całego Izraela nie pozostało tylko w Starym
Testamencie, ale jest kontynuowane w Nowym Testamencie, ale tym razem
w odniesieniu do wszystkich zbawionych czyli wierzących w Chrystusa,
czy to Żydów czy pogan (gojim): „Wszystkim,
co są w Rzymie, umiłowanym Boga, zaproszonym świętym
– łaska wam oraz pokój od Boga, naszego Ojca i Pana Jezusa
Chrystusa.”(Rz
1:7,
NBG) Jak wyraźnie widać nie jest to powitanie skierowane do
zmarłych uznanych, ze względu na swoje cnoty, za świętych, a do
żywych członków Kościoła w Rzymie, których Paweł nazywa
kadoszim czyli świętymi. Dla Pawła żywi członkowie kościoła są
świetymi – kadoszim ponieważ są oddzieleni dla Chrsytusa:
„Paweł,
z woli Boga apostoł Jezusa Chrystusa oraz brat Tymoteusz do
zgromadzenia wybranych
Boga,
które jest w Koryncie wraz ze wszystkimi świętymi,
co są w całej Achai.(Grecji- przyp.
autora)”(2
Kor 1:1,
NBG)
Chyba
nikt bardziej od Jezusa nie podkreślił faktu, że ci, którzy za
nim idą są święci – kodesz, oddzieleni i wybrani dla niego i
przez niego: „Jeśli
świat was nienawidzi, wiedzcie, że mnie znienawidził wpierw niż
was. Gdybyście byli ze świata – świat by kochał co własne; ale
że nie jesteście ze świata, lecz ja was sobie wybrałem ze świata
– dlatego świat was nienawidzi.”
(J
15:18-19,
NBG)
Bycie świętym
według Słowa Bożego to nie bycie ponad grzeszność, to nie życie
w cnotach, to nie nagroda za życie bogobojne. Biblia nie odnosi tego
słowa do ludzi, którzy odeszli i gdzieś tam w niebiosach modlą
się za nami, w Piśmie nie ma nawet takiego konceptu. Nigdzie w
Słowie Bożym nie znajdziemy wezwania by jakikolwiek hierarcha czy
grupa hierarchów jakiejkolwiek tradycji chrześcijańskiej była
uprawniona do ogłaszania kogoś świętym w takim rozumieniu jak
przytoczona przeze mnie definicja ze słownika języka polskiego.
W Biblii i to
zarówno w Starym jak i Nowym Testamencie, święty to kodesz czyli
wybrany, oddzielany i przeznaczony dla Boga i Jego dzieła. Abraham
był kodesz – święty by był ojcem narodów, Mojżesz był kodesz
– świętym by wyprowadzić Izraela z Egiptu, Salomon był kodesz –
świętym by wybudować świątynię Panu, wreszcie Jezus był kodesz
– świętym by być Mesjaszem i Zbawicielem świata. Na koniec my
Kościół, Zgromadzenie Pana jesteśmy kadoszim – święci bo
zostaliśmy wybrani i powołani by głosić Dobrą Nowinę o
Królestwie.
Komentarze
Prześlij komentarz