Modlitwa Grzesznika
W czasie akcji
ewangelizacyjnych wielu ludzi odpowiada na wezwanie i w procesie tzw.
Modlitwy Grzesznika czyni pokutę oraz oddaje swoje życie Jezusowi.
Niestety dane z różnych kościołów wykazują, że duża większość
tych ludzi odchodzi.
Rodzi to pytanie. Czy to
zjawisko jest wypełnieniem Jezusowego proroctwa z przypowieści o
siewcy (Mt 13:3 – 8; Mk 4:3 – 8, 14 – 20; Łk 8:5 – 8, 11 –
15), czy też ludzie ci nie odpowiedzieli de facto na wezwanie
ewangelii, a raczej na błędną ofertę „taniej łaski”
dostępnej dla każdego, kto powtórzy słowa prostej modlitwy. Czy
ludziom nie jest oferowane złudne bezpieczeństwo, które prowadzi
do tego, że pokładają oni większą wiarę w zbawczej zdolności
samej modlitwy niż dzieła Chrystusa.
PRZYKŁAD
Pochodzi z traktatu Billa
Grahama Kroki do Pokoju z Bogiem:
Drogi
Panie Jezu, wiem, że jestem grzesznikiem, i że potrzebuję Twojego
przebaczenia. Wierzę, że umarłeś, aby zapłacić karę z moje
grzechy. Pragnę odwrócić się od mojej grzesznej natury i podążać
za Tobą. Proszę, abyś wszedł do mojego serca i mojego życia. W
imię Jezusa. Amen.
POCHODZENIE
Modlitwa ta dość mocno
zakorzeniona jest w chrześcijaństwie nurtu protestanckiego.
Niektórzy twierdzą, że jej początki sięgają już wczesnych dni
Reformacji jako odpowiedź na katolickie nauczanie o zbawieniu z
uczynków. Inni twierdzą, że powstała podczas przebudzenia pod
koniec XVIII w.
Dr Paul Harrison Chitwood
w swojej pracy doktorskiej z 2001 r pt. Modlitwa Grzesznika:
analiza historyczna i teologiczna, udowadnia, że modlitwa ta
powstała dopiero w XX w. Pomijając fakt niesamowitej popularności
tej modlitwy, tego, że jest używana i zalecana do używania jako
narzędzie ewangelizacyjne świadomość o tym skąd się wzięła i
kto jest jej autorem pozostaje praktycznie zerowa.
Mało kto sobie zdaje
sprawę, że żadna odmiana Modlitwy Grzesznika nie występuje w
Biblii. W ewangelii Łukasza występuje modlitwa grzesznika:
A
celnik, stojąc z daleka, nie chciał nawet oczu podnieść ku niebu,
ale bił się w piersi, mówiąc: Boże, bądź miłosierny mnie
grzesznemu.
(Łk 18:13)
Modlitwa
ta jest częścią przypowieści Jezusa o faryzeuszu i
celniku/poborcy podatkowym, w której celnik występuje jako
skruszony grzesznik, jednak jego modlitwa ani w swojej formie, ani
roli nie odzwierciedla współczesnej Modlitwy Grzesznika.
W
Piśmie Świętym występuje fragmenty sugerujące przyjęcie Jezusa
jako swego zbawcy:
Jeśli
ustami wyznasz Pana Jezusa i uwierzysz w swoim sercu, że Bóg
wskrzesił go z martwych, będziesz zbawiony. (Rz
10:9)
I
stanie się, [że] każdy, kto wezwie imienia Pana, będzie zbawiony.
(Dz 2:21)
Dlatego
pokutujcie i nawróćcie się, aby wasze grzechy były zgładzone,
gdy nadejdą od obecności Pana czasy ochłody; I pośle tego, który
był wam głoszony, Jezusa Chrystusa;
(Dz
3:19 – 20)
A
oni odpowiedzieli: Uwierz w Pana Jezusa Chrystusa, a będziesz
zbawiony, ty i twój dom. (Dz 16:31)
Żaden z tych fragmentów jednakże nie
sugeruje żadnej specjalnej modlitwy.
Dr Chitwood w swojej
pracy doktorskiej pisze: „W czasie mojej pracy nie trafiłem na
żaden przypadek występowania Modlitwy Grzesznika wcześniej niż w
XX w.”
XIX
w.
Rys. Charles Grandison Finney
Charles
Grandison Finney był nawróconym prawnikiem, ordynowanym
prezbiteriańskim pastorem i choć to nie on wynalazł wezwanie do
publicznego wyznania wiary w formie modlitwy, to jest nazwany „ojcem
współczesnego ruchu przebudzeniowego”. Finney przyczynił się do
usystematyzowania publicznego wyznania wiary i jego
rozpowszechnienia. W swojej pracy Lekcje Przebudzenia
stawia nawet znak równości między publiczną manifestacją
postanowienia by być chrześcijaninem, a chrztem.
Największym
przebudzeniowcem XIX w. jest jednak Dwight Lyman Moody. Również on
w swojej posłudze doświadczał niezliczonych nawróceń i wkrótce
stał się, podobnie jak Finney, rozpoznawalnym międzynarodowo
ewangelistą. Sukces Moody'ego miał swoje korzenie w jego przyjęciu
i dopracowaniu do perfekcji metod ewangelizacyjnych Finney'ego.
Rys. Dwight Lyman Moody
Jedną
z tych metod był tzw. pokój pytań. Wstęp mieli tam tylko ci,
którzy naprawdę pragnęli przyjąć przesłanie ewangelii oraz
pracownicy – ewangeliści, których zadaniem było wyjaśnić
wszystkie nurtujące grzeszników wątpliwości na podstawie Biblii.
Ludzie ci, byli starannie dobierani i kształceni biblijnie. Od 1889
jednym z takich ośrodków kształcenia był Moody Bible Institute.
Do jednego pracownika – ewangelisty przydzielano od jednego do
maximum trzech grzeszników. Podczas każdego takiego spotkania
szukający grzesznik był zachęcany do osobistej modlitwy za siebie
samego, a jeśli nie był w stanie tego zrobić, był prowadzony w
modlitwie przez jednego z pracowników – ewangelistów.
Pierwszy
raz taką formę modlitwy odnotowuje jeden z pracowników –
ewangelistów C. L. Thompson w swojej książce z 1878 r. Times
of Refreshing, Being a History of American Revivals With Their
Philosophu and Methods. Jest jednak wielce nieprawdopodobne
by Moody stworzył i uczył jednej standardowej modlitwy, jednak był
to kolejny krok do powstania Modlitwy Grzesznika jaką znamy dzisiaj.
Rys. Charles Hadden Spurgeon
Jedną
z osób, które miały ogromny wpływ na Moody'ego był Charles
Hadden Spurgeon, który chociaż nie był sam ewangelistą, a
pastorem, to przynajmniej raz w tygodniu głosił, cieszące się
ogromną popularnością kazania, do tłumów ludzi w swoim kościele
Metropolitan Tabernacle w Londynie. Choć nie ma dowodów na to by
Spurgeon używał Modlitwy Grzesznika, to w jednym ze swoich
traktatów Salvation and Safety, podał instrukcje do
modlitwy:
Grzeszniku,
mam dla ciebie słowo od Pana. Jeśli czujesz, że potrzebujesz
Zbawcy, ta krew może cię zbawić, a ty masz tylko zaufać tej krwi
i będziesz zbawiony. Jeśli możesz po prostu polegać na krwi
Chrystusa, wtedy możesz osiągnąć tyle ile pragniesz. Spójrz na
Zbawcę wiszącego na krzyżu, zwróć swoje oczy na niego i powiedz:
„Panie, ufam Ci. Nie mam nic więcej na czym mógłbym polegać,
tonąc czy unosząc się na powierzchni mój Zbawco, ufam Ci.” I
tak grzeszniku możesz z całą pewnością zaufać Chrystusowi, że
z taką samą pewnością będziesz zbawiony. (tłum.
Własne)
XX
w.
Najwcześniejszą
formę standardowej modlitwy możemy znaleźć w książce ucznia
Moody'ego, Reubena A. Torrey'a, superintendenta Moody Bible
Institute, pt. Personal Work.
W innej książce Torrey'a How To Promote and Conduct a
Revival jeden rozdział pt.
Decision – Day in the Sunday School jest autorstwa H.W. Pope'a. W
rozdziale tym czytamy:
Teraz
będziemy mieli kilka chwil na modlitwę, w której, mam nadzieję,
że każda niezbawiona jeszcze osoba w tym pomieszczeniu wyzna swoje
grzechy i przyjmie Chrystusa jako Zbawiciela. Będę się modlił za
was i zrobię to w taki sposób, że jeśli słowa mojej modlitwy
uczynicie słowami waszej to Jezus Chrystus wejdzie do waszych serc.
(tłum. Własne)
Chociaż
Pope nie podaje przykładu modlitwy, to wyraża on pewną zmianę w
teologii, a mianowicie, że wypowiedzenie słów modlitwy natychmiast
zapoczątkowuję nawrócenie. Jest to koncept zupełnie obcy teologii
Reformowanej (Kalwińskiej), od której przebudzenia się zaczęły.
Również koncept zapraszania i przyjmowania Jezusa do serca nie
pojawia się wcześniej niż w XX w.
Najwcześniejsze
przykłady Modlitwy Grzesznika ukazały się jako część świadectw
nawrócenia. Kolejne przykłady modlitwy znajdziemy w książce P. E.
Burroughsa Winning to Christ: A Study in Evangelism
z 1914 r. W książce Evangelizm of Youth
z 1922 r., autor Alber Gage podaje już dokładne instrukcje jak
prowadzić grzesznika w modlitwie.
Modlitwa
Grzesznika upowszechnia się w latach 50 – ych XX w. Przed rokiem
1950 nie znajdziemy żadnego standardowego wzorca modlitwy w żadnej
z publikacji Amerykańskiego Towarzystwa Traktatowego. Czemu to
istotne? Ponieważ Towarzystwo odzwierciedla i reprezentuje wszystko
co dzieje się w świecie ewangelicznego chrześcijaństwa, a
zwłaszcza jeśli chodzi o metody ewangelizacyjne. Gdyby Modlitwa
Grzesznika istniała w pierwszej połowie XX w. na pewno znalazłaby
się w jednym z traktatów opublikowanych przez Towarzystwo,
zwłaszcza, że to właśnie ta instytucja publikowała traktaty
takich ewangelistów jak Moody, Chapman, Grahama i innych. Traktaty
zawierające Modlitwę Grzesznika pojawiają się w 1953 r. High
Flight Harolda Martina, w
1955 r. Do You know Davy Crocket
Nathanaela Olsona czy w 1956 r. From Newsboy to College
President Percy'ego
Crawforda.
Najpopularniejsze
traktaty zawierające Modlitwę Grzesznika to wspomniany już Steps
to Peace With God Biily'ego
Grahama oraz The Four Spiritual Laws
(Cztery Prawa Życia Duchowego) Billa Brighta. Ci dwaj ewangeliści
bardzo mocno spopularyzowali Modlitwę Grzesznika. Przez to, że
Billy Graham stał się osobą bardzo wpływową w skali
międzynarodowej, jego sposób wykorzystania Modlitwy Grzesznika stał
się wzorem dla innych. Jeden z bardzo bliskich współpracowników
Grahama, Ralph Bell zapytany o pochodzenie Modlitwy Grzesznika
zasugerował, że istnieje możliwość, iż modlitwa ta zrodziła
się w sercu samego Grahama.
Rys. Billy Graham
Popularność
Modlitwy Grzesznika nie wynika z faktu historycznej obecności tej
modlitwy w Kościele czy też w Biblii, jest to relatywnie nowy
produkt powstały w XX w. i spopularyzowany przez współczesnych
ewangelistów, chociaż jej korzenie sięgają drugiego wielkiego
Amerykańskiego Przebudzenia, które miało miejsce na rubieżach
Dzikiego Zachodu. Kluczowym elementem popularyzacji tej modlitwy był
nacisk jaki kładł Bill Bright na szybki i łatwy sposób
przedstawiania Chrystusa osobie niewierzącej. Modlitwa Grzeznika
była odpowiedzią na tą potrzebę.
Rys. Bill Bright
TEOLOGIA
Chociaż
sposobów głoszenia Jezusa Chrystusa jest wiele, wszystkie one mają
wspólny mianownik, a mianowicie poprowadzenie osoby niezbawionej w
Modlitwie Grzesznika. Modlitwa ta została powszechnie przyjęta jako
ostateczny krok na drodze by zostać chrześcijaninem. W powszechnym
rozumieniu, kiedy osoba niezbawiona modli się Modlitwą Grzesznika,
to nie ma praktycznie wątpliwości, że osoba ta jest wtedy
zbawiona, co de facto czyni z Modlitwy Grzesznika magiczną formułę
do nawracania dusz.
Chociaż
w Biblii nie mamy definicji modlitwy, to w powszechnym rozumieniu
jest ona sposobem komunikacji człowieka z Bogiem. Modlitwa
chrześcijańska przyjmuje wiele form, a Pismo Święte ciągle
instruuje nas w tym zakresie.
Wielki
propagator modlitwy z kręgów ewangelicznych i duchowny
metodystyczny Edward McKendree Bounds pisze tak:
Człowiek
musi się modlić. Brak modlitwy to nie tylko niedostatek,
pominięcie, ale to dobrowolne pogwałcenie prawa, duchowego życia –
to zbrodnia, pozwolenie na chaos i upadek. Modlitwa jest prawem
powszechnym sięgającym wieczności.
(tłum. własne)
Jako
chrześcijanie modlimy się by 1. wyrazić nasze zaufanie w Bogu, 2.
pogłębiać naszą relację z Bogiem, 3. być włączonym w Boskie
czynności (Jk 5:16), 4. oddać Bogu chwałę. Jakie jest znaczenie
modlitwy w życiu osoby szukającej, grzesznika? Czy modlitwa takiej
osoby jest wysłuchiwana? Niektórzy twierdzą, że tylko jedna
modlitwa osoby jeszcze nie zbawionej jest wysłuchiwana, a jest nią
modlitwa o zbawienie w Chrystusie. Wobec tego Modlitwa Grzesznika
byłaby jedyną modlitwą wysłuchiwaną przez Boga w przypadku osoby
nienarodzonej na nowo.
Friedrich
Heiler w książce Das Gebet wyróżnia 6 typów modlitwy:
prymitywną, rytualną, opartą na greckiej kulturze, filozoficzną,
mistyczną i profetyczną. Modlitwa rytualna to taka, w której
zamierzony sukces odnosi się dzięki formie, a nie treści modlitwy
(np. litanie), co dawałoby niemal magiczne efekty. Modlitwa
Grzesznika może być przypisana do tego typu modlitwy.
Na
przestrzeni wieków nastąpiła zmiana w treści modlitwy, gdzie
pierwsze modlitwy były wołaniem do Boga o Jego przyjęcie
grzesznika, o zmiękczenie serca grzesznika, złamanie jego woli,
skruchę oraz przekształcanie go na obraz świętego Boga, podczas
gdy współczesna Modlitwa Grzesznika jest przyjęciem Boga przez
grzesznika. Pierwotnie w modlitwie to Bóg ze swoją suwerennością
był na piedestale, co było też kwintesencją teologii Reformowanej
(Kalwińskiej).
Biblia
podaje instrukcję jak zostać zbawionym (Dz 2). Pismo uczy nas, że
ci, którzy słuchają ewangelii są wzywani do pokuty oraz chrztu. W
przypadku często cytowanego przez ewangelistów fragmentu Pisma Dz
3:19 ludzie również są wzywani do pokuty. W Dz 16 Paweł wzywa
strażnika więziennego do wiary w Jezusa i choć nie ma tu wyraźnego
wezwania do pokuty, to jednak Apostoł głosi słowo Pana, które
przecież zawiera w sobie wezwanie do pokuty, co owocuje chrztem
strażnika i jego domu. List do Rzymian 10 kładzie z kolei nacisk na
wiarę i wyznanie wiary w Jezusa jako Pana. Te wszystkie fragmenty
dają nam spójny obraz procesu zbawienia: 1. wezwanie imienia Pana,
2. wiara w Jezusa, 3. pokuta, 4. wyznanie Jezusa jako zbawiciela, 5.
chrztu (niektóre kościoły uznają ten punkt za symboliczny i
niekonieczny).
Czy
zatem Modlitwa Grzesznika jest środkiem do osiągnięcia zbawienia?
Czy zawiera w sobie wszystkie te biblijne warunki zbawienia? Jeden z
biblistów Jim Elliff kontestuje znaczenie Modlitwy Grzesznika
twierdząc, że modlitwa uznaje grzech, ale nie jest pokutą, wyznaje
wiarę w śmierć Jezusa, ale nie Jezusa i wreszcie ma w sobie
zupełnie niebiblijny element jakim jest „zaproszenie Jezusa do
serca i życia” co wielu ewangelistów podpiera wyrwanymi z
kontekstu wersetami J1:12 oraz Obj 3:20. Elliff tak mówił na
konferencji Konwencji Południowych Baptystów 22 lipca 1998 r.:
Wiara
w skuteczność modlitwy, a nie wiara w skuteczność dzieł
Chrystusa oraz wiara w modlitwę nigdy nikogo nie zbawią, a ta
modlitwa nigdy za nikogo nie umarła. Wierzę, że ludzie przychodzą
z modlitwą, a nie wiarą, która jest zapoczątkowywana przez samego
Boga i pozostają niewierzący, aż do dnia sądu, pokładając
wszystkie swoje nadzieje w czymś tak małym i nieistotnym, jak
modlitwa, choćby właściwie wyartykułowana, którą kiedyś
pomodlili się w swoim życiu.
(tłum. Własne)
Dla
kogoś kto dopiero usłyszał ewangelię i nie ma jeszcze pełnego
zrozumienia, Modlitwa Grzesznika może stanowić potencjalne
zagrożenie, ponieważ ten ktoś może wypowiedzieć tą modlitwę
pod wpływem emocji bez jej zrozumienia, bez prawdziwej pokuty, a
nawet sama modlitwa może stać się przedmiotem wiary. Nie ma nic
złego w prowadzeniu grzesznika w modlitwie, należy jednak pamiętać
by nie popełniać błędu pokładania ufności zbawienia w
wypowiedzianych słowach modlitwy, nawet jeżeli, w przeciwieństwie
do wielu tekstów Modlitwy Grzesznika, spełnia ona wymagania
biblijne co do zbawienia. Prawdziwe nawrócenie jest wynikiem
działania Ducha Świętego, a nie wypowiedzenia modlitwy i jest
odpowiedzią na warunki jakie stawia Bóg w Piśmie Świętym.
Komentarze
Prześlij komentarz