Katolicki znaczy...papieski
W
poprzednich częściach poruszyłem temat tworzenia się tradycji
katolickiej z perspektywy dekretu Tesalońskiego, którym cesarz
Teodozjusz powołał do życia nową religię rzymską w postaci
Kościoła Katolickiego, którego sukcesorem dzisiaj są kościoły
prawosławne oraz Kościół Rzymski oficjalnie zwany rzymsko –
katolickim. Pokrótce prześliznąłem się po tym temacie próbując
pokazać tylko najważniejsze, moim zdaniem, zagadnienia odsłaniające
źródła różnych dogmatów, które określają dziś i konstytuują
Kościół Rzymski.
W
tej trzeciej i ostatniej części chcę się skupić na papieskim
aspekcie Kościoła Rzymskiego. Nie jest moją rolą, ani moją wolą
wyjaśnianie wszystkich problemów związanych z tzw. urzędem
piotrowym. Nie chcę też wdawać się tutaj w jakikolwiek spór
teologiczny, ani też uprawiać apologetyki czystego Słowa Bożego.
Za to chce ukazać pozycję papieży rzymskich na podstawie cytatów
z dokumentów Kościoła Rzymskiego, wypowiedzi samych papieży oraz
innych katolickich hierarchów czy autorytetów.
Oczywiście
zawsze w tle jest Pismo Święte i nauczanie samego Boga przekazane
nam w tym Piśmie. Ono jest źródłem i miarą prawdziwości każdej
doktryny. Dlatego zachęcam każdego kto by zechciał przeczytać ten
artykuł do skonfrontowania zawartych w nich wypowiedzi i nauczań
właśnie ze Słowem Bożym.
„NIKOGO
TEŻ NIE NAZYWAJCIE SWOIM OJCEM, BO JEDEN JEST WASZ OJCIEC, KTÓRY
JEST W NIEBIE.”
(Mt
23:9,
UBG)
Rys. papież Mikołaj I
Papież
Mikołaj I Wielki (ur. 820 – zm. 867 r.n.e.):
„Ja
jestem we wszystkim i ponad wszystkim. Zatem sam Bóg i Ja, zastępca
Boga tworzymy jeden konsystorz..., a ja mogę uczynić prawie
wszystko co może Bóg. Dlatego ja będąc ponad wszystkim jestem
również, z tego powodu, ponad wszystkimi bogami.”
(Źródło:
The Church Historians of England: Reformation Period. Josiah Pratt.
Pub.:1856, s.159)
***
Rys. papież Grzegorz VII
Dictatus
Papae Grzegorza VII z 1075 r.
(Jest
to dokument sporządzony odręcznie, który w zamyśle autora nigdy
nie miał dotrzeć do publicznych kręgów. )
1.
Kościół rzymski przez
samego Boga został założony.
2.
Tylko sam biskup rzymski może być prawnie nazwany biskupem
powszechnym.
3.
Tylko on sam może biskupów składać z godności lub do nich
przywracać.
4.
Legat jego przewodniczy wszystkim biskupom na synodzie, nawet gdy
jest niższy stopniem i może na nich wydać wyrok złożenia z
godności.
5.
Nieobecnych może papież składać z godności.
6.
Z obłożonymi przez niego klątwą nie wolno przebywać w
jednym domu.
7.
Jedynie jemu samemu wolno, stosownie do wymagań czasu nowe prawa
wydawać, nowe gminy zakładać, ze zgromadzenia kanoników
tworzyć opactwa, z drugiej strony dzielić bogate biskupstwo, a
ubogie łączyć.
8.
On sam tylko może używać
insygniów cesarskich.
9.
Tylko papieża stopy
całować mają wszyscy książęta.
10.
Jego jednego imię ma być
wspomniane w modlitwach kościelnych.
11.
Ten jeden jedyny jest tytuł
“papież” na świecie.
12.
Jemu wolno władcami
rozporządzać a więc i cesarzy z tronu składać.
13.
Jemu wolno w razie potrzeby biskupów z miejsca na miejsce
przenosić.
14.
W całym Kościele wolno mu duchownych mianować, gdzie by chciał.
15.
Mianowany przezeń (duchowny) może być przełożonym innego
kościoła, ale nie może pełnić służby wojskowej i nie może
od żadnego biskupa przyjmować urzędu wyższego stopnia.
16.
Żaden synod nie może bez jego rozkazu nazywać się powszechnym.
17.
Żaden przepis prawny i żadna księga kanonów to jest praw
kościelnych nie ma ważności bez jego woli.
18.
Orzeczenie jego przez
nikogo nie może być zaczepione, on sam zaś może unieważnić –
zaś może unieważnić (orzeczenia) wszystkich innych.
19.
Przez nikogo nie może być
on [papież] sądzony.
20.
Nikomu nie wolno (sądownie) skazywać apelującego do Stolicy
Apostolskiej
21.
Ważniejsze sprawy każdego Kościoła mają być Jej [Stolicy
Apostolskiej] przedkładane.
22.
Kościół rzymski nigdy
nie pobłądził i po wszystkie czasy, wedle świadectwa Pisma św.
w żaden błąd nie popadnie.
23.
Biskup rzymski, jeśli
kanonicznie został obrany, dzięki zasługom Piotra św.,
niewątpliwie staje się świętym, jak świadczy św. Eunodiusz
biskup Pawii, z czym zgadza się wielu Ojców i świętych, jak
poznać można z dekretów świętego papieża Symacha.
24.
Na jego zlecanie i za jego zezwoleniem wolno poddanym wnosić
skargi.
25.
Bez zgromadzenia synodalnego, może on biskupów składać z
godności i na nowo przywracać.
26.
Nikt nie może uważać się za katolika, kto nie zgadza się z
Kościołem Rzymskim
27.
On może poddanych zwolnić od wierności bezecnym.
|
***
Rys. Św. Bernard z Clervaux
Św.
Bernard z Clervaux „O rozważaniu” do papieża Eugeniusza III z
1150 r.
"Kimże
jesteś? Arcykapłanem, Najwyższym Biskupem. Ty jesteś księciem
biskupów, ty jesteś spadkobiercą apostołów. Ty jesteś Ablem w
pierwszeństwie, Noem w rządzie, Abrahamem w patriarchalnym szeregu,
według porządku Melchizedekiem, w godności Aaronem, w autorytecie
Mojżeszem, Samuelem w urzędzie sędziowskim, Piotrem we władzy,
CHRYSTUSEM W NAMASZCZENIU. Tyś jest tym, któremu klucze nieba są
dane, któremu owce są powierzone. Są z pewnością inni strażnicy
niebios, inni pasterze trzody, lecz ty jesteś bardziej chwalebny, w
proporcji jak ty również, w odmienny sposób, odziedziczyłeś
przed innymi oba te imiona. (...) Władza tamtych jest ograniczona
przez określone granice, twoja zaś rozciąga się nawet nad tymi,
którzy otrzymali władzę nad innymi. Czyż nie mógłbyś, gdyby
tylko były po temu powody, zamknąć niebo przed biskupem, usunąć
go z episkopalnego urzędu i oddać go Szatanowi? W taki sposób twój
przywilej jest nieodwołalny, zarówno względem kluczy tobie
powierzonych, jak i owiec oddanych pod twoją opiekę".
***
Rys. papież Innocenty III
Papież
Innocenty III dekret „Per Venerabilem” z 1202 r.
„Bóg
uczynił dwa wielkie światła na firmamencie niebieskim: większe,
które miało rządzić dniem i mniejsze, aby rządziło nocą.
Obydwa wielkie, ale jedno było większe. 'Na
firmamencie niebieskim',
to jest w kościele powszechnym, 'Bóg uczynił dwa wielkie światła',
to jest ustanowił dwa rodzaje godności: autorytet pontyfikalny i
władzę królewską. Jednakże ta z nich, która zarządza dniem, to
jest, duchowa, jest większa. Ta zaś, która sprawuje kontrolę nad
rzeczami cielesnymi, jest mniejsza. Jak bowiem słońce różni się
od księżyca, tak papieże różnią się od królów".
***
Papież
Innocenty III w Dekretałach Grzegorza IX
promulgowanych
5 sierpnia 1234 r.:
„Papież
nie zajmuje na ziemi miejsca zwykłego człowieka lecz prawdziwego
Boga”
***
Rys. papież Bonifacy VIII
Papież
Bonifacy VIII bulla Unam Sanctam z 18 listopada 1302 r. cytaty:
„Bonifacy,
biskup, sługa sług Bożych, na wieczną rzeczy pamiątkę.
Przymuszani wiarą, zobowiązani jesteśmy wierzyć i utrzymywać, że
jest jeden święty, katolicki i apostolski Kościół. I stanowczo
wierzymy oraz wyznajemy, że poza nim nie ma zbawienia ani
odpuszczenia grzechów(...)Kościół jest ową "nie szytą
suknią" Pana, która nie została pocięta, lecz wygrana
rzuceniem losu. Dlatego ten jeden jedyny Kościół ma jedną głowę,
nie dwie głowy, bo gdyby miał dwie głowy byłby jakimś potworem,
mianowicie Chrystusa i wikarego Chrystusa: Piotra i następców
Piotra(...)Pan bowiem powiedział do Piotra: "Paś owce moje".
Powiedział "Moje owce", używając ogólnego terminu, a
nie konkretnie te lub owe, z czego jasno wynika, że powierzył Mu
wszystkie Swoje owce. Jeśli zatem Grecy lub inni mówią, że nie
zostali powierzeni Piotrowi i jego następcom, to muszą wyznać, iż
sami nie są z owiec Chrystusa, ponieważ Pan mówi u Jana, że jest
jedna owczarnia oraz jeden i tylko jeden pasterz(...)Stąd też
musimy bardziej otwarcie wyznawać, że władza duchowa przewyższa
godnością i wartością wszelką władzę doczesną, stosownie do
tego jak rzeczy duchowe przewyższają doczesne. Widzimy to bardzo
wyraźnie poprzez dawanie dziesięcin, a także błogosławieństw i
poświęcenia, ze sposobu
przyjęcia
tej władzy i rządu nad poddanymi królestwami(...)Władza ta, mimo
iż dana jest człowiekowi i jest sprawowana przez człowieka, nie
jest władzą ludzką lecz władzą boską, daną słowem z ust
Bożych Piotrowi i potwierdzoną Piotrowi i jego następcom przez
samego Chrystusa, którego Chrystus nazwał Skałą. Pan bowiem
powiedział Piotrowi: "Cokolwiek zwiążesz na ziemi" etc.
Każdy więc, kto się sprzeciwia tej władzy tak zarządzonej przez
Boga, sprzeciwia się zarządzeniom Bożym(...)Toteż
oznajmiamy, twierdzimy, określamy i ogłaszamy, że posłuszeństwo
każdej istoty ludzkiej Biskupowi Rzymskiemu jest konieczne dla
osiągnięcia zbawienia.”
***
Rys. papież Klemens VI
List
papieża Klemensa VI Super Quibusdam
z
29 września 1351:
„Bez
posłuszeństwa Papieżowi Rzymu , nikt nie może być ostatecznie
zbawiony , wszyscy którzy powstali przeciwko wierze
kościoła Rzymskiego i zmarli bez pokuty - zostali potępieni i
poszli do piekła.”
***
Rys. Św. Katarzyna ze Sieny
Katarzyna
ze Sieny (ur. 1347 – zm. 1380) uznana za świętą oraz doktora
Kościoła Rzymsko – katolickiego:
„Nawet
gdyby
papież był wcielonym szatanem,
nie możemy podnosić przeciwko niemu głowy, ale spokojnie spocząć
na jego łonie. Ten kto buntuje się przeciwko naszemu Ojcu jest
skazany (potępiony) na śmierć, bo to co robimy jemu robimy
Chrystusowi: Czcimy Chrystusa jeśli czcimy Papieża; obrażamy
Chrystusa obrażając Papieża. Wiem bardzo dobrze, że wielu będzie
się bronić przechwalając się: „Oni są skorumpowani i czynią
tylko zło!” Ale Bóg rozkazał, że nawet jeśli kapłan,
pasterz lub Chrystus na ziemi
(czyt.
papież)
byli
wcielonymi diabłami,
musimy być im posłuszni i im poddani, nie ze względu na nich, ale
ze względu na Boga z racji posłuszeństwa Jemu”
(źródło:
Św. Katarzyna ze Sieny, SCS, str. 201-202, str. 222, cytowany przez
Michaela Malone w Apostolic Digest, 5 księga: The Book of Obedience,
Rozdział 1)
***
Św.
Antoni z Florecncji, biskup (1389-1459):
(Interpretacja
Psalmu 8:4-8: „Wtedy mówię: Czymże jest człowiek, że
o nim pamiętasz, albo syn człowieczy, że troszczysz się o niego?
Uczyniłeś go bowiem niewiele mniejszym od aniołów, chwałą i
czcią go ukoronowałeś. Dałeś mu panowanie pod jego stopy: Owce i
wszelakie bydło, a także zwierzęta polne; ptactwo niebieskie i
ryby morskie, i wszystko, co przemierza szlaki mórz.”
(Ps 8:4-8)
Poniższy tekst jest interpretacją powyższego fragmentu psalmu,
który autor odnosi do papieża.)
„A
ponieważ opuścił on nas w jego cielesnej obecności, to pozostawił
jego wikariusza [zastępcę] na ziemi, mianowicie, głównego
arcykapłana, który nazywany jest papa, tj. 'ojciec ojców', aby
słowa te dobrze pasowały do papieża. Papież bowiem, jak powiada
Hostiensis, jest większy od człowieka, ale mniejszy od aniołów,
gdyż jest śmiertelny, jednakże większy jest autorytetem i władzą.
Aniołowie zaś nie mogą konsekrować ciała i krwi Chrystusa, ani
rozgrzeszać lub związywać, czego władza w najwyższym stopniu
należy do papieża. Aniołowie nie mogą też zarządzać ani
udzielać odpustów. Został on ukoronowany chwałą i czcią, chwałą
pochwały, ponieważ nie tylko nazwany jest błogosławiony, ale
najbardziej błogosławiony. Któż będzie miał wątpliwości by
nazywać błogosławionym tego, którego wywyższył sam szczyt tak
wielkiej godności? Jest on ukoronowany zaszczytem otaczania czcią,
aby wierni mogli całować jego stopy. Większego otaczania czcią
być nie może. 'Czcijcie
podnóżek nóg jego' (Ps. 99:5). Został on
ukoronowany wielkością autorytetu, ponieważ może on sądzić
wszystkie osoby, sam nie podlegając niczyjemu osądowi, chyba że
zboczyłby z drogi wiary [wiary Antychrysta oczywiście]. Stąd jest
on uwieńczony potrójną złotą koronę i jest 'postanowiony nad
sprawami rąk jego', aby rozporządzać wszystkimi podwładnymi. On
otwiera niebiosa, posyła winnych do piekła, zatwierdza cesarstwa i
rządzi całym duchowieństwem.”
***
V
Sobór Laterański (1512 -1517) do papieża Juliusza II:
„Zadbaj
byśmy nie stracili zbawienia, żywota i tchnienia, którym nas
obdarzyłeś, bo ty jesteś pasterzem, lekarzem, tyś władcą i
mężem,
ty jesteś wreszcie Bogiem na ziemi”
(źródło:
dokumenty soborowe cytowane przez dr Ian R. K. Paisly, „The Bible
of Antichrist”, str. 2)
***
Rys. papież Pius V
Papież
Pius V (papież w latach 1566 – 1572):
„The
Pope and God are the same, so he has all power in Heaven and earth. -
Papiez i Bóg są tym samym, tak więc ma on wszelką władzę w
niebie i na ziemi.”
(źródło:
Papież Pius V cytowany w Barclay, Ch. XXVII, str. 218)
***
Rys. papież Pius IX
Papież
Pius IX (1846 – 1878):
„Tylko
ja jestem następcą Apostołów, wikariuszem Jezusa Chrystusa. Ja
jestem drogą, prawdą i życiem...”
(źródło:
Henry Charles Sheldon. History of the Christian Church. Str. 59)
***
Rys. papież Leon XIII
Papież
Leon XIII encyklika o zjednoczeniu kościołów z 20 czerwca 1894 r.:
„Zajmujemy
(czyt. papież) na tej ziemi miejsce wszechmogącego Boga.”
***
Rys. papież Pius X
wypowiedź
kard. Giuseppe Sarto późniejszego papieża Piusa X (papież w
latach 1903 - 1914):
„Papież
nie jest po prostu przedstawicielem Jezusa Chrystusa. Przeciwnie, on
jest Jezusem Chrystusem na zasłoną ciała. Czy to Papież
przemawia? To jest Jezus Chrystus, który mówi. Dlatego, jeśli ktoś
przemawia jako Papież, nie ma konieczności by to sprawdzać, ale
istnieje konieczność by być temu posłusznym.”
***
Tytuły
papieskie zebrane w książce pt. „Papież Zastępca Chrystusa,
Głowa Kościoła” przez ks. prał. Johna Capela:
Najświętsza
ze wszystkich Głów
Święty
Ojciec Ojców
Najwyższy
Arcykapłan nad wszystkimi prałatami
Nadzorca
religii chrześcijańskiej
Główny
Pasterz – Pasterz pasterzy
Chrystus
przez namaszczenie
Abraham
przez patriarchat
Melchizedek
w obrządku
Mojżesz
we władzy
Samuel
w urzędzie sądowym
Najwyższy
Kapłan
Najprzedniejszy
Biskup
Książe
Biskupów
Dziedzic
Apostołów
Piotr
we władzy
Klucznik
Królestwa Niebieskiego
Arcykapłan
naznaczony z pełnią władzy
Zastępca
Chrystusa
Królewski
Kapłan
Głowa
wszystkich świętych Kościołów
Zwierzchnik
Uniwersalnego Kościoła
Władca
Domu Pańskiego
Pan
Apostolski i Ojciec Ojców
Główny
Pasterz i Nauczyciel
Lekarz
dusz
Skała,
której bramy piekła nie przemogą
Nieomylny
Papież
Głowa
wszystkich świętych kapłanów Bożych
***
Rys. papież Jan XXIII
Papież
Jan XXIII w 1958 r:
„Do
trzody Jezusa Chrystusa nikt nie może wejść inaczej niż
prowadzony przez Najwyższego Kapłana i jedynie w jedności z nim
ludzie mogą być zbawieni”
(źródło:
Homilia koronacyjna papieża Jana XXIII z 4 listopada 1958 r.)
***
Modlitwa
o łaski za wstawiennictwem św. Jana Pawła II:
(Jest
to znaleziona w internecie modlitwa, zapewne jak wiele innych
modlitw. Zainteresowała mnie ponieważ jest kierowana zarówno do
papieża jak i świętego Kościoła Rzymskiego, dodatkowo osoby mnie
współczesnej, której osoba towarzyszyła mojemu dzieciństwu i
młodości, osoby, która jest tak ważna dla wielu Polaków.
Pokusiłem się, wyjątkowo w całym tym artykule o komentarz do
poszczególnych elementów składowych tej modlitwy.)
„Święty
Janie Pawle II , za Twoim pośrednictwem proszę o łaski dla mnie (i
moich bliskich). Wierzę w moc mej Modlitwy i w Twoją zbawienną
pomoc
(Jaką? Zbawienną? Przecież jeden jest tylko Zbawiciel „On
jest tym kamieniem odrzuconym przez was, budujących, który stał
się kamieniem węgielnym. I nie ma w nikim innym zbawienia. Nie ma
bowiem pod niebem żadnego innego imienia danego ludziom, przez które
moglibyśmy być zbawieni.”(Dz
4:11-12) Jak zatem ktoś inny, a nie sam tylko Jezus Chrystus może
mieć jakikolwiek zbawienny wpływ na cokolwiek?).
Wyproś
mi u Boga Wszechmogącego łaski, o które pokornie proszę…
(należy wymienić prośby) (Naprawdę?
Pismo uczy: „Jeden
bowiem jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi,
człowiek Chrystus Jezus;”(1Tm
2:5) oraz „Któż
potępi? Chrystus jest tym, który umarł, więcej, zmartwychwstał,
który też jest po prawicy Boga i wstawia się za nami.”(Rz
8:34), a także „Moje
dzieci, piszę wam to, abyście nie grzeszyli. Jeśli jednak ktoś
zgrzeszy, mamy orędownika u Ojca, Jezusa Chrystusa
sprawiedliwego.”(1J
2:1) Skoro mamy takiego orędownika naszych spraw u Ojca to czy
potrzebujemy kogoś innego?).
Uproś
mi też dar umocnienia mojej wiary, nadziei i miłości. Panie Jezu
Chryste, Ty obiecałeś, że o cokolwiek w Twoje imię poprosimy, to
otrzymamy. Dlatego i ja, Panie, pełen ufności, proszę Cię o
potrzebne mi łaski, za wstawiennictwem świętego Jana Pawła II.
(Drugie
zdanie jest zaprzeczeniem pierwszego. W ewangelii Jana czytamy: „A
o cokolwiek będziecie prosić w moje imię, to uczynię, aby Ojciec
był uwielbiony w Synu ”
(J 14:13). Jest tu wyraźnie powiedziane, że Ojciec da
nam to o co będziemy prosić Go osobiście w imię naszego Pana.
Tymczasem w modlitwie katolickiej droga modlitwy jest zupełnie inna.
Nie zwracamy się do Ojca w imię Jezusa tylko do Jezusa przez
wstawiennictwo Jana Pawła II, a więc w jego imię i dopiero wtedy
Jezus zwróci się do Ojca. Czy to wygląda jak to co Jezus przekazał
w swojej ewangelii?)
Wysłuchaj
mnie, Panie!”
***
Do
tej pory w całym panteonie papieży było ich 265 włączając w to
obecnego pontifa Franciszka. Nie wszyscy i nie od początku w tak
znaczący sposób stawiali swój urząd na piedestale ponad
wszystkimi innymi ludźmi na całym świecie, ale od czasów
średniowiecza ten autorytarny ton wypowiadania się o własnej
posłudze oraz wiara w szczególne namaszczenie coraz bardziej
przysłaniały ludziom obraz Chrystusa osobą tego, którego wierni
kościoła rzymskokatolickiego nazywali i nazywają Ojcem
Świętym.
Stanowi
to całkiem pokaźną grupę ludzi, którzy twierdzili i twierdzą
nadal, że są namiestnikami Chrystusa tu na ziemi, że stanowią
„widzialną” głowę kościoła, w przeciwieństwie do Chrystusa,
który jest głową „niewidzialną”. Może właśnie patrząc na
ten poczet osób, które przyjmują tu na ziemi przywileje
zarezerwowane dla Króla królów, należałoby rozpatrywać poniższy
fragment z ewangelii Mateusza:
„BACZCIE
ABY WAS KTO NIE ZWIÓDŁ. BO WIELU PRZYJDZIE W MOJE IMIĘ MÓWIĄC:
JESTEM CHRYSTUSEM I WIELU ZWIODĄ.”
(Mt
24:4-5,
UBG)
Komentarze
Prześlij komentarz