Odstąpcie czyniący bezprawie...
Wielu
powie mi tego dnia: Panie, Panie, czyż nie prorokowaliśmy w twoim
imieniu i w twoim imieniu nie wypędzaliśmy demonów, i w twoim
imieniu nie czyniliśmy wielu cudów?
(b)A
wtedy im oświadczę: Nigdy was nie znałem. Odstąpcie ode mnie wy,
którzy czynicie nieprawość.
(Mt 7:22 – 23)
Tekst
grecki:
22ΠΟΛΛΟΙ
ΕΡΟΥΣΙΝ ΜΟΙ ΕΝ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗ ΗΜΕΡΑ ΚΥΡΙΕ
ΚΥΡΙΕ ΟΥ ΤΩ ΣΩ ΟΝΟΜΑΤΙ ΕΠΡΟΦΗΤΕΥΣΑΜΕΝ
ΠΡΟΕΦΗΤΕΥΣΑΜΕΝ ΚΑΙ ΤΩ ΣΩ ΟΝΟΜΑΤΙ ΔΑΙΜΟΝΙΑ
ΕΞΕΒΑΛΟΜΕΝ ΚΑΙ ΤΩ ΣΩ ΟΝΟΜΑΤΙ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
ΠΟΛΛΑΣ ΕΠΟΙΗΣΑΜΕΝ
23ΚΑΙ
ΤΟΤΕ ΟΜΟΛΟΓΗΣΩ ΑΥΤΟΙΣ ΟΤΙ ΟΥΔΕΠΟΤΕ
ΕΓΝΩΝ ΥΜΑΣ ΑΠΟΧΩΡΕΙΤΕ ΑΠ ΕΜΟΥ ΟΙ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΗΝ
ΑΝΟΜΙΑΝ
Od
początku tego rozdziału Jezus daje wskazówki, które mają
sprawić, by nasze życie było owocne w rozumieniu ducha. Nie sądź,
usuń belkę (zachęta do wewnętrznej integracji), nie bądź jak
pies czy świnia bo im nie daje się nic cennego, proś, a Bóg nie
odwróci się, tak właśnie Jezus wyjaśnia Prawo (werset 12):
Wszystko więc, co chcecie, aby wam ludzie czynili, i wy im
czyńcie. To bowiem jest Prawo i Prorocy.
Prawo
Boże wypełnia się w miłości agape, praktycznej miłości
wynikającej z potrzeby serca, z litości i miłosierdzia dla innych.
Jezus innymi trochę słowami, ale ponownie mówi, że istotą Prawa
w odniesieniu do drugiego człowieka, jest miłość taka jaką mamy
dla siebie, a przecież miłość względem siebie realizujemy w
konkretnych czynach, które zaspokajać mają nasze potrzeby i
marzenia. Jezus zatem nie obala Tory, a raczej właściwie ją
ustawia: Czy
więc obalamy prawo przez wiarę? Nie daj Boże! Przeciwnie,
utwierdzamy prawo.(Rz
3:31)
Jezus
takie ustawianie na właściwym miejscu Prawa nazywa „wchodzeniem
przez ciasną (a więc niewygodną) bramę i wąską (równie
niewygodną) drogę”. Innymi słowy sugeruje, że wypełnianie
Bożych przykazań miłości wobec bliźniego wcale nie jest takie
łatwe, ale właściwe.
W
kontraście do tego stawia Jezus proroków, których nazywa
fałszywymi, wilkami w owczej skórze. A jak mamy poznać tychże
proroków? Po owocach! Czyli właściwie po czym? Po tym o czym Jezus
mówił chwilę wcześniej, czyli o owocach miłości wobec Boga i
bliźniego. Z tego co uprawiają ci ludzie, nie można pozyskać
dobrych owoców, w przeciwieństwie do Bożej Tory. Jezus nie
omieszkał też powiedzieć co się stanie z tymi, którzy nie
przynoszą dobrego owocu: Każde
drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone
w ogień.(Mt
7:19)
Nie
każdy, kto mi mówi: Panie, Panie... Zauważyć
należy, że Jezus nie odrzuca wszystkich wzywających Go jako Pana,
mówi tylko, że nie każdy z tych, którzy podają się za
wierzących wejdzie
do królestwa niebieskiego (werset
21). Wzywanie imienia Pana, czyli wiara w to, że Jezus jest
Chrystusem, Synem Boga i Zbawicielem, jest warunkiem koniecznym do
wejścia, ale nie wejdą ci, którzy albo tylko werbalnie
(zewnętrznie, religijnie) wzywają Go, ale też nie wejdą ci,
którzy nie wykonywali woli Ojca. Co to znaczy wykonywać wolę Ojca?
Chwilę wcześniej Jezus to wyjaśniał, to znaczy wykonywać pracę
miłości, by przynosić owoce czyli wypełniać Boże prawo z
miłości do Boga i człowieka.
Wielu
będzie się bronić mówiąc: ...Panie,
Panie, czyż nie prorokowaliśmy w twoim imieniu i w twoim imieniu
nie wypędzaliśmy demonów, i w twoim imieniu nie czyniliśmy wielu
cudów?
(werset 22) Jezus podaje tu całą listę tego co obiecał każdemu
wierzącemu. A jednak to właśnie do tych ludzi, którzy wierzą w
imię Pana i czynią tak wiele rzeczy w jego imię, Jezus mówi
apochoreite
(od gr. apo – partykuła wskazująca na separację, odłączenie
oraz choreo – opuścić miejsce) odejdźcie, odstąpcie, jesteście
odłączeni i macie odejść.
Ci
ludzie wykonywali to co większość dzisiejszych ewangelicznych
chrześcijan uważa za podstawę swojej tożsamości, a więc tylko
wiara oraz charyzmaty. Jezus nie potępia tego wszystkiego, nie
potępia wiary, nie potępia wzywania jego imienia, nie potępia
prorokowania oraz cudów, które czynili, ale w świetle
poprzedzającego wersetu uznaje, że nie spełniali oni woli Ojca.
Jak to możliwe?
Kluczowe
jest zrozumienie słowa anomian,
które na język polski jest tłumaczone jako:
A
tedy im wyznam: Żem was nigdy nie znał; odstąpcie ode mnie, którzy
czynicie nieprawość.
(Biblia Gdańska)
A
wtedy im oświadczę: Nigdy was nie znałem. Odstąpcie ode mnie wy,
którzy czynicie nieprawość.
(Uwspółcześniona Biblia Gdańska)
A
wtedy im powiem: Nigdy was nie znałem. Idźcie precz ode mnie wy,
którzy czynicie bezprawie. (Biblia Warszawska)
Wtedy
oświadczę im: Nigdy was nie znałem. Odejdźcie ode Mnie wy,
którzy dopuszczacie się nieprawości! (Biblia Tysiąclecia)
A
wtedy im wyznam: Nigdy was nie poznałem; odstąpcie ode mnie wy,
którzy czynicie niesprawiedliwość (także: bezprawie
Jk 2:10) (Nowa Biblia Gdańska)
Co
zatem oznacza słowo anomian? 1.Stan
człowieka bez prawa spowodowany ignorancją lub pogwałceniem tego
prawa, 2.zamiar
i pogwałcenie prawa, 3.niesprawiedliwość,
4.niegodziwość.
Wyraz anomia
(anomian) pochodzi od dwóch innych greckich wyrazów: alfa
– pierwsza litera greckiego alfabetu występuję w formie partykuły
przeczącej oraz nomos
– prawo stanowione.
Wyraz
ten oznacza kogoś pozbawionego prawa, poganina: Dla
tych,
którzy są bez prawa (anomois),
jakbym był bez prawa - nie będąc bez prawa Bogu, lecz będąc pod
prawem Chrystusowi - aby pozyskać tych, którzy
są bez prawa (anomous).
(1Kor 9:21) W tym przypadku nie ma mowy o winie, jest to eufemizm na
określenie pogan.
Oznacza
też odstępcę do prawa: Tak
wypełniło się Pismo, które mówi: Zaliczono go w poczet
złoczyńców
(anomon).(Mk
15:28) [Mowa tu o Jezusie, który umierał pośród tych, którzy
przekroczyli prawo.]
Mówię
wam bowiem, że jeszcze musi się wypełnić na mnie to, co jest
napisane: Zaliczono go w poczet złoczyńców
(anomon).
Spełnia się bowiem to, co mnie dotyczy.(Łk
22:37) [Jezus sam zapowiada to, umrze uznany za tego co przekroczył
i odrzucił prawo.]
Wydanego
zgodnie z powziętym postanowieniem Boga oraz tym, co przedtem
wiedział, wzięliście i rękami bezbożników
(anomon) ukrzyżowaliście
i zabiliście.(Dz
2:23) [Piotr określa tym mianem pogan, Rzymian, którzy wykonali
egzekucję na Jezusie.]
Rozumiemy,
że prawo nie jest ustanowione dla sprawiedliwego, ale dla nieprawych
(anomois) i
nieposłusznych, dla bezbożnych i grzeszników, dla niegodziwych i
nieczystych, dla ojcobójców, matkobójców i morderców;(1Tm
1:9) [Tutaj Paweł nazywa tak tych, którzy decydują się pogwałcić
prawo.]
Wówczas
pojawi się ów niegodziwiec
(anomos), którego
Pan zabije duchem swoich ust i zniszczy blaskiem swego
przyjścia.(1Tes
2:8) [Paweł tym przymiotnikiem określa antychrysta]
A
sprawiedliwego Lota, udręczonego rozpustnym postępowaniem
bezbożników, wyrwał; Ten sprawiedliwy bowiem, mieszkając wśród
nich, patrząc i słuchając, trapił dzień po dniu swą
sprawiedliwą duszę ich bezbożnymi
(anomois) uczynkami.(2P 2:7 – 8) [Piotr tutaj pokazuje działanie
prawa Bożego jeszcze w czasach sprzed Mojżesza, za czasów Lota,
kiedy to ludzie żyli w całkowitej moralnej degrengoladzie.]
Zatem
wyraz użyty przez Jezusa anomian, oznacza kogoś kto nie zna prawa,
odrzuca prawo lub występuje przeciw prawu.
Prawo
nie ma siły zbawczej, czyli uczynkami prawa nie zmusimy Boga by
obdarzył nas życiem wiecznym, wykonując uczynki prawa nie kupimy
sobie życia wiecznego u Boga, przestrzegając Bożego prawa nie
będziemy w stanie podlizać mu się na tyle by dał nam życie
wieczne; to religia. Boże prawo, nie jest po to by wykonywać je w
strachu przed konsekwencją jego wykonywania; byłby to czysty
legalizm. Boże prawo jest zapisane w nowo narodzonych Jr 31:32 oraz
Ez 36:26 – 27, a zatem jego wypełnianie to potrzeba realizacji
miłości agape, która jest konsekwencją łaski zbawienia, którą
otrzymaliśmy przez Jezusa Chrystusa.
Wiara
zatem w Pana i czynienie cudów to jedno, ale to wszystko musi być
budowane na miłości, która staje się dla nas praktyczna dzięki
prawu. Prawo bez miłości jest puste, jego wypełnianie wyrasta z
potrzeby dawania miłości innym oraz przede wszystkim odpowiadania
miłością na miłość Boga, ale zawsze jest to miłość agape,
miłość przejawiająca się w czynie.
Komentarze
Prześlij komentarz