Biblijna mentalność
Skrypt z nagrania
Czym jest biblijna
mentalność?
Definicja
wg Słownika Języka Polskiego PWN: „mentalność«swoisty
dla kogoś sposób myślenia i postrzegania rzeczywistości»”
|
Biblia
jest dokumentem skierowanym do nas, ale pisanym nie dla nas, a dla
współczesnych autorom biblijnym odbiorców, a więc starożytnych
hebrajczyków, którzy żyją i działają w pewnych historycznych, religijnych, społecznych, „naukowych” i prawnych
okolicznościach.
Jak
zatem interpretować Biblię?
Wykorzystując
jej kontekst czyli tzw. sitz im leben.
Co to jest? To właśnie wyżej wspomniane okoliczności, które
składały się na mentalność bezpośrednich odbiorców Słowa
Bożego czy to żyjących w czasach Mojżesza, czy Ezdrasza czy
wreszcie w czasach Jezusa.
Jaka
powinna być egzegeza?
Gramatyczno
– historyczna.
Każdy biblijny dokument (księga), a nawet fragment dokumentu
powinien być studiowany w świetle kontekstu najbliższego,
dosłownego, jak i w świetle szerszego spektrum sytuacji, w których
dokument lub jego fragment się pojawia. By tego dokonać należy
rozumieć kilka elementów:
- język biblijny,
- typ literacki
- tło historyczno – geograficzne,
- sytuację społeczną i życie codzienne ludzi w czasach powstawania dokumentu lub jego fragmentu.
Kontekstem
dla poprawnej egzegezy tekstów biblijnych nie jest nauczanie lub
teologia jakiegokolwiek kościoła.
|
Czy
Bóg jest twórcą kultury Izraela?
Nie.
Bóg nie stworzył dla Izraela kultury, która byłaby obca
sąsiadującym narodom, ponieważ wówczas przesłanie Boże, jak i
rola Izraela pośród tych narodów byłaby dla nich niezrozumiała.
Gdyby
Bóg obdarzył hagiografa umysłem pojmującym wszystkie zawiłości
naukowe znane np. nam ludziom z XXI wieku, to jaki byłby tego sens,
skoro byłoby to zupełnie niezrozumiałe dla ludzi żyjących w
czasach powstawania świętych tekstów, ponieważ ich „wiedza
naukowa” była zupełnie inna.
Bóg
mógłby przekazać całą wiedzę np. o powstaniu wszechświata
najbardziej inteligentnemu człowiekowi na tej planecie, ale była by
to zupełna strata Bożego czasu, ponieważ nasz intelekt jest zbyt
ograniczony by to pojąć, a nasz umysł zbyt ograniczony by
przetworzyć tak ogromną wiedzę.
Bóg
działał w Izraelu z całym jego bagażem kulturowym. Bóg nie
zmienił patrzenia na świat tych ludzi, tak by móc przekazać im
objawienie.
Bóg
zatem operuje na tym co już jest, niezależnie od tego jak bardzo
ich kultura mogła być prymitywna. Dzięki temu Izrael rozumie Boże
objawienie i ma poczucie, że ten Bóg jest ich Bogiem.
Pozwól
Biblii być tym czym jest!
Nie
jesteśmy zobligowani by dostosowywać Biblię do współczesnej
nauki, ani odwrotnie, Jeśli coś jest prawdziwe w świecie jest
prawdziwe w Piśmie Świętym.
Biblijne
twierdzenia dotyczące świata, jego struktury mogą być pre –
naukowe, ale prawdy, które ogłasza są poprawne!
Bibijna
mentalność. Światopogląd Izraelitów czyli starożytni ludzie i
starożytne myślenie
Jeśli
materiał zawarty w Biblii niebyłby zrozumiały dla oryginalnego
(docelowego) odbiorcy, księga ta nie byłaby objawieniem.
I
moje nerki będą się weselić, gdy twoje usta będą mówiły to,
co jest prawe.
(Prz
23:16)
Dla Izraelitów nerki są źródłem emocji.
I
jeśli tak można powiedzieć, także Lewi, który otrzymuje
dziesięciny, dał dziesięcinę w Abrahamie. Był bowiem jeszcze w
lędźwiach swego ojca, gdy Melchizedek wyszedł mu na spotkanie.
(Hbr
7:9 – 10)
Wśród Izraelitów istniała świadomość istnienia kogoś w swoim
ojcu jeszcze przed poczęciem, choć jest to idea zupełnie
nienaukowa.
***
Kosmologia
Autorzy
ST dzielą z innymi narodami Bliskiego Wschodu idee oraz terminologię
opisującą ziemię oraz kosmos.
Terminologia,
którą znajdujemy w Biblii jest metaforyczna dla nas, a nie dla
nich.
|
Cała
kosmologia Izraelitów jest współdzielona z resztą pogańskich
narodów Bliskiego Wschodu, gdyby zatem była ona owocem Bożego
objawienia to by znaczyło, że inne pogańskie narody mają
przynajmniej częściowe Boże objawienie.
Jeśli
zatem nie pozwolimy Biblii być tym czym jest czyli objawionym
dokumentem teologicznym o prawdziwym Bogu JHWH, to zrównamy ją z
innymi „naukowymi” dziełami pogańskimi tamtych czasów, które
współdzielą światopogląd na temat wyglądu i funkcjonowania
wszechświata.
Trójpodział
świata:
Nie
będziesz czynił sobie żadnego rzeźbionego posągu ani żadnej
podobizny czegokolwiek, co jest w górze na niebie, co jest nisko na
ziemi ani co jest w wodach pod ziemią.
(Wj
20:4)
Dlatego
też Bóg wielce go wywyższył i darował mu imię, które jest
ponad wszelkie imię; Aby na imię Jezusa zginało się wszelkie
kolano na niebie, na ziemi i pod ziemią. (Flp
2:9 – 10)
I
zobaczyłem potężnego anioła wołającego donośnym głosem: Kto
jest godny otworzyć księgę i złamać jej pieczęcie? Ale nikt w
niebie ani na ziemi, ani pod ziemią nie mógł otworzyć księgi ani
do niej zajrzeć.
(Obj
5:2 – 3)
W
całej kosmologii bliskowschodniej istniało przekonanie, że niebo
nad nami jest swoistą kopułą okrywającą ziemię i że jest ona
twarda. Niektóre gwiazdy były stałe, a inne się poruszały, a
ponieważ tam gdzie jest ruch jest też życie więc wierzono, że są
one boskimi bytami (elohim).
Bóg
mieszka ponad sklepieniem, a my poniżej.
Potem
Bóg powiedział: Niech stanie się firmament
( רקיע
– rakija
) pośrodku wód i niech
oddzieli wody od wód.
(Rdz 1:6)
-
Ps 148 -
Kiedy
przygotował (אמץ
– amac:
czynić silne, utwardzone)
niebiosa, byłam tam; gdy odmierzał okrąg nad powierzchnią głębi;
Gdy w górze utwierdzał obłoki i umacniał źródła głębin.
(Prz
8:27 – 28)
to
samo:
Narąbie
sobie cedrów i bierze cyprys i dąb lub to, co jest najsilniejsze
( אמץ
– amac:
czynić silne, utwardzone)
spośród drzew leśnych,
wsadzi jesion, który rośnie dzięki deszczom.(Iz
44:14)
Słuchaj
uważnie, Hiobie: zastanów się i rozważ cudowne dzieła Boga. Czy
wiesz, kiedy i co postanawia Bóg o tych sprawach albo kiedy
rozjaśnia światło swej chmury? Czy wiesz, jak wiszą chmury –
cuda tego, który jest doskonały we wszelkiej wiedzy? Czy wiesz, jak
twoje szaty się rozgrzewają, gdy on uspokaja ziemię wiatrem
południowym? Czy rozpościerałeś z nim niebiosa, które są trwałe
(חזק
– chazak:
silne, utwardzone, twarda substancja) i
podobne do zwierciadła odlanego?
(Hi
37:14 – 18)
Przykłady
jak Izraelici pojmowali kosmos:
Potem
Bóg powiedział: Niech się zbiorą w jednym miejscu wody,
które są pod niebem, i
niech się ukaże sucha powierzchnia. I tak się stało.
(Rdz
1:9)
Zakreślił
kres na powierzchni wód, tak
jak granicę światła z mrokiem.
Filary niebios
się zachwiały i osłupiały przed Jego groźbą.
(Hi
26:10 – 11)
Więc
rozkazał obłokom z wysoka oraz otworzył bramy
niebios.
(Ps
78:23)
Podnosi
biednego z prochu, ubogiego dźwiga ze śmierci, by posadzić obok
możnych i udziela im tronu chwały. Bowiem Wiekuistego są posady
ziemi, na których założył
świat.
(1Sm
2:8)
Byłam
obecna gdy urządzał niebiosa, kiedy zakreślał
łuk nad powierzchnią otchłani.
Gdy u góry utwierdzał obłoki
i wzbierały silne źródła toni.
(Prz
8:27 – 28)
Utwierdziłeś
ziemię na jej podstawach
nie zachwieje się na wieki wieków.
(Ps
104:5)
Co
rozpostarł ziemię na wodach,
bowiem na wieki jego łaska.
(Ps
136:6)
Szeol
- Szeol to wykop w ziemi, do którego składano zmarłego.
- Podziemny świat
Oto
drżą nawet duchy zmarłych
(הָרְפָאִ֥ים
– ha
rfa'im),
głęboko pod wodami
(מַ֝֗יִם
– majim
= ocean
) oraz
ich mieszkańcy. Przed Nim obnażona jest Kraina Umarłych
(שְׁא֣וֹל
-
szeol
),
a także nie ma zasłony zatracenia
(לָֽאֲבַדּֽוֹן
– la'awadon
). (Hi
26:5 – 6)
A
u dołu, z powodu twojego przyjścia, poruszyła się przez ciebie
Kraina Umarłych
(שְׁא֗וֹל
-
szeol);
rozbudza
ci cienie
(רְפָאִים֙
-
refa'im)
wszystkich
mocarzy ziemi, podnosi ze swoich tronów wszystkich królów plemion.
(Iz
14:9)
Biblia
nie tworzy nowej kultury lecz operuje w tej, która istnieje.
Boże
objawienie operuje wewnątrz istniejącej patriarchalnej kultury i
cywilizacji.
Kultura
wówczas istniejąca nie jest wytworem Boga, a upadłego człowieka.
Nie
ma w Biblii ani jednego wersetu, który by twierdził, że tamta
cywilizacja i kultura są natchnione
***
System
ofiar w Izraelu
System
ten jest powiązany z pojęciem nieczystości.
Nieczystość
dzieli się na dwa pojęcia: nieczystość rytualna i nieczystość
moralna.
Nieczystość
rytualna
Fizyczne
zanieczyszczenie, które powstrzymuje przed wejściem do miejsca
świętego lub uczestnictwa w świętych rytuałach.
Nie
ma nic wspólnego z nieczystością moralną.
Rytualnie
nieczysty każdy kto miał bezpośredni lub pośredni kontakt z
naturalnymi procesami lub substancjami, które czyniły nieczystym:
narodziny (Kpł 12:1 – 8), choroba skóry (Kpł 13:1 – 14:32),
wypływy z genitaliów (Kpł 15:1 – 33), kontakt z padliną pewnych
zwierząt (Kpł 11:1 – 47), kontakt z ludzkimi zwłokami (Lb 19:10
– 22).
Rytualna
nieczystość jest naturalna i nieunikniona. Ta nieczystość nie
powstaje w wyniku grzechu.
(Problem
jaki tutaj zazwyczaj powstaje wynika z tłumaczenia: A
kapłan spełni ofiarę zagrzeszną (חַטָּ֔את
-
chatat),
a drugim całopalenie; i tak rozgrzeszy go kapłan z jego upławów
przed obliczem Wiekuistego. (Kpł
15:15)
Wyraz chatat tłumaczy się jako grzech, a pochodzi od wyrazu חטא
– chata
co oznacza minąć cel, stracić coś, iść źle itd., wyraz ten nie
ma nic wspólnego z osobistą winą – grzechem.)
Odmowa
oczyszczenia = grzech.
Moralna
nieczystość
Grzech
nie wykluczał z miejsca świętego czy obecności we wspólnocie.
Kobietę złapaną na cudzołóstwie przyprowadzono do świątyni.
Moralna
nieczystość wynikała z popełnienia pewnych zabronionych zachowań.
Moralna
nieczystość: grzechy sexualne (Kpł 18:24 – 29), bałwochwalstwo
(Kpł 19:31; 29:1 – 3), przelew krwi (Lb 35:33 – 34).
Moralna
nieczystość skażała:
człowieka,
który popełniał grzech (Kpł 18:24)
ziemię,
na której zaistniał grzech (Kpł 18:25, Ez 36:17)
Boże
sanktuarium (Kpł 20:3, Ez 5:11)
Po
co nieczystość rytualna?
Rytualna
nieczystość istnieje by nas uczyć dwubiegunowości: człowiek nie
jest Bogiem, a Bóg człowiekiem; życie to nie śmierć, a śmierć
to nie życie np. tracisz krew tracisz życie, tracisz nasienie
tracisz życie; choroba skóry jest powiązana ze śmiercią (martwe
ciało).
Sex
czyni nas nieczystymi ponieważ Bóg jest wieczny, nie rozmnaża się
i jest asexualny. Człowiek przystępując do świętego miejsca (np.
kapłan) ma być imitatio Dei.
Kontrol
vs. brak kontroli.
Utrata
śliny, moczu, kału czy łez jest kontrolowana. Utrata pozostałych
płynów ustrojowych nie może być kontrolowana.
Życie
vs. Śmierć
Utrata
krwi = śmierć: Gdyż to jest życie wszelkiego ciała,
krew stanowi jego życie. Dlatego powiedziałem synom Izraela: Krwi
wszelkiego ciała spożywać nie będziecie, bo życiem wszelkiego
ciała jest jego krew. Ktokolwiek ją spożywa, zostanie wytracony.
(Kpł 17:14)
Utrata
nasienia = brak życia, śmierć: Wtedy Juda powiedział do Onana:
Obcuj z żoną twego brata i ożeń się z nią, i wzbudź bratu
potomstwo. Lecz Onan wiedział, że to potomstwo nie miało być
jego; gdy obcował z żoną swego brata, wyrzucał swoje nasienie na
ziemię, aby nie wzbudzić potomstwa swemu bratu. I nie podobało się
Panu to, co Onan robił, dlatego i jego Pan zabił. (Rdz 38:8
– 10)
Choroba
skóry = martwe ciało, śmierć: To taki człowiek jest
trędowaty, jest on nieczysty. I kapłan uzna go za całkowicie
nieczystego, bo na jego głowie jest trąd. Trędowaty zaś, który
ma na sobie tę plagę, będzie miał rozdarte szaty, jego głowa
będzie odkryta, zakryje sobie usta i będzie wołał: Nieczysty!
Nieczysty! (Kpł 13:44 – 45)
Bóg
jest Bogiem życia, a nie śmierci: Czy dla umarłych będziesz
czynił cuda? Czy umarli powstaną, aby cię wysławiać? Sela. Czy w
grobie będzie się opowiadać o twoim miłosierdziu, a o twojej
wierności – w zniszczeniu? Czy twoje cuda pozna się w
ciemnościach, a twoją sprawiedliwość w ziemi zapomnienia?(Ps
88:10 -12)
Nie
ma wśród biblistów 100% pewności co do powodów nieczystości
rytualnej!
Wszystko
to miało na celu uczenie Izraela, że są rzeczy święte i
nieświęte, że Bóg nie jest każdy człowiek, że jest ponadto co
ludzie robią, ponadto do czego my przykładamy uwagę, że nie jest
„normalny” w ludzkim sensie.
System
ofiar nie obejmował nieczystości moralnej, w tym przypadku była
kara śmierci lub wygnania.
***
Święte
miejsce/święta przestrzeń
Cały
system czystości i nieczystości był związany z pojęciem „miejsca
świętego”
Pojęcie
mityczne.
Termin
ten nie odnosi się do mitów w popularnym rozumieniu jako tworu
bajkowego. W Biblii termin ten odnosi się w sposób metaforyczny do
świętej i ponadnaturalnej rzeczywistości, która jest nie mniej
prawdziwa od tej, w której żyjemy np. morze, może być pojęciem
mitycznym określającym chaos.
Święte
miejsce lub święta przestrzeń są pojęciami
mitycznymi. To zestaw idei powiązanych z Bożą obecnością. To
miejsce, w którym Bóg w sposób specjalny lub zorganizowany daje
się z człowiekowi doświadczyć do tego stopnia, że miejsce to
staje się szczególne i oddzielone od innych miejsc na świecie.
Może to być miejsce jednorazowego lub stałego przebywania Boga.
Eden.
Miejsce Bożego przebywania w
czasie kiedy Bóg stwarzał świat.
Cały
świat nie jest Edenem, który ma swoje geograficzne granice. Na
zewnątrz Edenu jest nieprzewidywalność. Tam gdzie nie ma Boga jest
chaos i nieprzewidywalność. Ludzie mają podporządkować sobie
cały świat, zanieść Eden po „krańce ziemi”.
Babel.
Tutaj ludzie sami, wbrew Bogu
budują miejsce święte. Szukają relacji z Bogiem przez miejsce
święte, próbują odtworzyć utracony Eden. Wieża Babel to zaiste
metafora „drzewa światów”.
Drzewa.
Bóg ukazuje się na drzewach, które stają się świętym miejscem:
I Abram przeszedł ten
kraj do miejscowości Szechem, aż do dąbrowy
More. A w tym
kraju był wówczas Kananejczyk. I ukazał się Abramowi Wiekuisty
oraz powiedział: Tą ziemię oddam twojemu potomstwu. Zatem zbudował
tam ofiarnicę Wiekuistemu, który mu się ukazał.
(Rdz 12:6 – 7)
I
ukazał się Wiekuisty w dąbrowie Mamre, gdy siedział u wejścia
namiotu, w czasie upału dziennego. (Rdz
18:1, Cylk)
Potem
Jezus, syn Nuna, spisał te wypadki w zwoju Prawa Boga; wziął
wielki kamień oraz ustawił go tam pod dębem, który stał przy
Świątyni Wiekuistego.(Joz
24:26)
Potem
zjawił się anioł Wiekuistego i usiadł pod dębem Joasza Abiezrydy
w Ofrze, w chwili gdy jego syn Gideon młócił pszenicę na
podziemnym klepisku, by ją ukryć przed Midjanitami.
(Sdz 6:11)
Góra.
W Ez 28 miejsce przebywania Boga nazwane jest zarówno Edenem jak i
Górą Pana. Izraelici wyobrażali sobie Boga mieszkającego we
wspaniałym ogrodzie na górze. Czemu ogród? Bo w pustynnym kraju to
symbol wspaniałego i obfitego życia. Czemu góra? Bo góra nie jest
miejscem dla człowieka. Góra jest domem Boga: I
Mojżesz wszedł; nadto Ahron, Nadab, Abihu oraz siedemdziesięciu ze
starszyzny Israela, i widzieli Boga Israela mianowicie pod Jego
stopami jakby wyrób z najjaśniejszego szafiru, a w czystości jak
samo niebo. Lecz nie wyciągnął Swej ręki na wybrańców, synów
Israela. A oni oglądali Boga, oraz jedli i pili.
(Wj 24:9 – 11)
Namiot
spotkania
(przybytek - הָאֹ֜הֶל
ha'ohel
od אהל
'ahal
– być czystym, jaśnieć). Wszystkie elementy przypominają Eden,
cherubini, ustawienie w kierunku wschodu, złoto. Namiot jest
miejscem przebywania Boga ze względu na pustynną kulturę Izraela.
To szejk przebywa w największym namiocie.
Kiedy
Jezus mówi: Niech
się nie niepokoi wasze serce; wierzcie względem Boga i wierzcie
względem mnie. W domu mojego Ojca są liczne mieszkania; zaś jeśli
nie to bym wam powiedział
(J
14:1 – 2)
przywołuje Przybytek. Grecki wyraz οικια
oikia
oznacza dom, ale też miejsce przebywania, rodzinę, mieszkańców,
bogactwo. W czasach patriarchów całe rodziny mieszkały w jednym
namiocie. Metaforyczne określenie: Bóg dzieli z nami swoją
przestrzeń życiową.
Ziemia
obiecana.
Świątynia.
Kiedy
Izrael zanieczyszczał grzechem ziemię i świątynię karą było
wypędzenie.
|
Pytania:
1.
Czy system ofiar nie powinien był rozwiązać problemu obu rodzajów
nieczystości?
2.
Jeśli rytualna czystość wymagała trzymania śmierci z dala od
świętej przestrzeni to czemu system ofiarniczy wymaga czegoś
odwrotnego?
3.
W jaki sposób cały proces naśladuje Boga?
Kroki
w systemie ofiar:
-
Rytualne oczyszczenie kapłana ponieważ wchodzi do świętej
przestrzeni.
-
Selekcja rytualnie czystych zwierząt ponieważ są zabierane do
świętej przestrzeni.
-
Zabicie zwierzęcia.
Ofiara
jest krwawa ale nie jest niekontrolowanym polowaniem, a zorganizowaną
czynnością.
Ofiara
składana zakłada całkowitą kontrolę nad życiem i śmiercią
zwierzęcia, co jest metaforą kontroli jaką ma Bóg nad ludźmi:
Wiekuisty uśmierca i ożywia, strąca do Krainy Umarłych i
wyprowadza. (1Sm 2:6) Zobaczcie teraz, że Ja, Ja
jestem Sam, a oprócz Mnie nie ma Boga. Ja uśmiercam i ożywiam,
ranię i leczę, a z Mojej ręki nikt nie ocala. (Pwt 32:39)
Składający ofiarę musiał zdawać sobie sprawę z pozycji Boga i
Jego władzy nad swoim życiem, a ponieważ zarówno ofiarnik jak i
kapłan działali wg Bożych zasad nie musieli obawiać się o życie.
Po
zabiciu zwierzę ćwiartowano, był to znak „odstworzenia”
dokonany przez kapłana, który postępuje w imieniu/jak Bóg.
Przelana
krew, która jest własnością Boga, stosuje się do świętego
miejsca, a nie do ludzi. Krew chroni rzeczy święte od ludzi, od
ludzkiej niedoskonałości, od zanieczyszczenia. W Jom Kippur krew
jest wylewana bezpośrednio na przebłagalnię ponieważ wchodzi tam
arcykapłan – człowiek, ponieważ człowiek nie może wejść do
Kadosz hakodaszim kiedy tylko mu się chce.
Część
zwierzęcia jest palona ponieważ Bóg jest ogniem trawiącym, a
część spożywana (przypomnienie Wj 24), uczta z Bogiem w Jego
świętym miejscu.
Ofiara umożliwia
społeczność z Bogiem.
|
Metaforyczne
rozumienie ofiary.
Ofiarnik
oraz kapłan odgrywają rolę Boga, zaś ofiarne zwierze jest
symbolem Izraela. Jak Bóg ma władzę nad ludźmi tak Izrael ma
władzę nad zwierzętami ofiarnymi.
Rytuały
ofiarnicze miały podkreślić znaczenie miejsca świętego.
Nawet
Jom Kippur dotyczy miejsca świętego, a nie ludzi (Kpł 16). Kozioł,
na którego składane są grzechy ludu pozostaje żywy i jest
wypędzany. To oznacza, że miejsce przebywania Izraela jest święte,
miejsce wokół Boga, więc grzechy wraz z kozłem musiały wyjść
poza tą przestrzeń gdzie jest chaos i gdzie nie ma Boga.
Moralna
wina nie ma ofiary: Każdego, kto zabił człowieka, według
świadectwa świadków należy zabijać jako mordercę; jednak jeden
świadek nie będzie mógł świadczyć przeciw osobie, by ją
skazano na śmierć. Nie przyjmiecie także okupu za duszę mordercy
przestępcy krwiożerczego; bowiem winien być wydany na śmierć.
Nie przyjmujcie także okupu po to, aby mógł uciec do miasta swego
schronienia, i by mógł wrócić oraz zamieszkać tam, na ziemi, do
śmierci kapłana. Nie kalajcie ziemi, na której się znajdujecie,
gdyż ta krew kala ziemię, a ziemia nie może być inaczej
oczyszczoną od przelanej na niej krwi, jak tylko krwią tego, który
ją przelał. Dlatego nie należy kalać ziemi na której mieszkacie,
pośród której i Ja przebywam; gdyż Ja, Wiekuisty, przebywam wśród
synów Israela. (Lb 35:30 – 34)
Moralna nieczystość zagraża nie tylko winowajcy, ale też całemu
społeczeństwu ponieważ może „zmusić” Boga do opuszczenia
świętej przestrzeni.
Codziennie
składane ofiary miały być zatem formą restartu całego procesu
każdego dnia. Z drugiej strony to codzienne przewinienia, grzechy
zaprzepaszczały to co uzyskiwano przez codzienną ofiarę.
|
***
Świątynia
Tam
gdzie jest Bóg jest też shalom: pokój, miłość,
sprawiedliwość, itd. Tam gdzie jest Bóg tam nie ma chaosu.
|
Chaos
jest stanem braku porządku, w przypadku braku istnienia osoby
wprowadzającej porządek.
W
Biblijnej narracji, ale i w innych religiach bliskowschodnich,
wspólnym mianownikiem jest to, że najwyżsi bogowie wprowadzają
porządek we wszechświecie i podporządkowują sobie siły chaosu.
Morze
ים
jam
jest symbolem chaosu:
Ty,
Twą mocą rozdzieliłeś morze i zmiażdżyłeś głowy krokodyli na
wodach. Ty skruszyłeś głowę Lewiatana; rzuciłeś go na żer
mieszkańcom stepu. (Ps
74:13 – 14)
Ty
władasz nad pysznością morza; gdy podnoszą się jego fale – Ty
je poskramiasz. (Ps
89:10)
Ocuć
się, ocuć, przyoblecz się w moc, ramię Wiekuistego! Ocuć się
jak za dawnych dni, za starożytnych pokoleń. Czyż nie ty porąbałeś
Rahab (Lewiatan) i rozpłatałeś smoka? Nie ty wysuszyłeś wody
bezmiernej otchłani; morze, co morskie tonie zamieniło w drogę, by
przeszli wyzwoleni? (Iz
51:9 – 10)
Eden
jest pierwszym miejscem wolnym od chaosu. Od czasu upadku święte
miejsce musi być wybrane przez Boga i utrzymywane jako wolne od
chaosu przez rytualne akty.
***
Jeruzalem
centrum świata, a centrum Jerozolimy świątynia.
Takie
określenie Jerozolimy nie ma nic wspólnego z geografią. Jerozolima
jest centrum świata, ponieważ jest centrum Bożego działania na
ziemi.
Wykonał
też odlewane morze na dziesięć łokci od brzegu do brzegu. Było
ono idealnie okrągłe, miało pięć łokci wysokości i trzydzieści
łokci obwodu. (1Krl
7:23) Morze z brązu ustawione
w świątyni jest symbolem zwycięstwa Boga nad chaosem. To
ukazywało, że oto to miejsce, jest centrum wszechświata ponieważ
jest miejscem przebywania Boga, który zapanował nad chaosem. Jeśli
morze/chaos jest kontrolowany to tam przebywa Bóg. Jest to też
zaprzeczenie religii mezopotamskich gdzie to Marduk był zwycięscą.
W świątyniach mezopotamskich ustawiano sztuczne morza apsu jako
symbol zwycięstwa nad chaosem. W świątyni Marduka w Babilonie było
sztuczne morze zwane ta – am – tu. Jest tu duże podobieństwo do
hebr. tiamat czyli głębia.
Ale
sam ołtarz
(הַרְאֵ֖ל
harel – od
הר
har czyli góra
oraz אל
el czyli Bóg)
ma
mieć cztery łokcie wysokości, a z ołtarza w górę – cztery
rogi.
(Ez 43:15)
Słowo harel pochodzi od akkadyjskiego słowa arallu czyli terminu
opisującego świat przeciwny do niebios, ale Izraelici odczytywali
go jako Górę Boga. Ołtarz zatem jako góra Boga łączy sfery
nieba, ziemi i szeolu. Tam składane są ofiary, tam na swojej górze
przebywa Bóg i jest zachowana pełna harmonia.
***
Kalendarz
Kalendarz
jest formą zachowania porządku. Bóg przez kalendarz porządkuje
rzeczywistość.
Właściwy
kalendarz hebrajski jest oparty na systemie jubileuszy czyli podziału
na okresy 50 letnie: Jezus
zaś wrócił w mocy Ducha do Galilei, a wieść o nim rozeszła się
po całej okolicy. I nauczał w ich synagogach, sławiony przez
wszystkich. Przyszedł też do Nazaretu, gdzie się wychował. Według
swego zwyczaju wszedł w dzień szabatu do synagogi i wstał, aby
czytać. I podano mu księgę proroka Izajasza. Gdy otworzył księgę,
znalazł miejsce, gdzie było napisane: Duch Pana nade mną, ponieważ
namaścił mnie, abym głosił ewangelię ubogim, posłał mnie, abym
uzdrawiał skruszonych w sercu, abym uwięzionym zwiastował
wyzwolenie, a ślepym przejrzenie, abym uciśnionych wypuścił na
wolność; Abym
głosił miłościwy rok Pana.
(Łk 4: 14 –
19)
→
(Iz 61:1 – 2)
Policzysz
też sobie siedem lat szabatowych, to jest siedem razy po siedem lat;
okres siedmiu szabatowych lat będzie wynosił czterdzieści dziewięć
lat. Wtedy w dziesiątym dniu siódmego miesiąca każesz zatrąbić
w trąbę o donośnym dźwięku; w Dniu Przebłagania zatrąbicie po
całej waszej ziemi. Poświęcicie pięćdziesiąty rok i ogłosicie
wolność w ziemi wszystkim jej mieszkańcom. Będzie to dla was rok
jubileuszowy
(יוֹבֵ֥ל
jowel
– baran, róg barani, trąba, rok rozpoczęty od dźwięku szofar –
od יבל
jawal
czyli przynieść, prowadzić, nieść). Każdy
z was wróci do swojej posiadłości i do swojej rodziny. Rok
pięćdziesiąty będzie dla was rokiem jubileuszowym. Nie będziecie
siać ani żąć tego, co samo wyrosło, ani zbierać winogron z
winnic zaniechanych. Jest to bowiem rok jubileuszowy, będzie dla was
święty. Będziecie jeść to, co na polu urośnie.
(Kpł
25:8 – 12)
W
rozdziałach Ezechiela 40 – 48 opisujących nową świątynię
podane liczby są iloczynami liczby 25 czyli połowy jubileuszu oraz
50 czyli jubileuszu. Powtarza się to 60 razy: 25 x 8, 50 x 10, 100 x
13, 250 x 4, 500 x 8, 1000 x 4, 5000 x 2, 10 000 x 7, 25 000 x 14.
(Świątynia nie ma dachu)
Jaki
kalendarz?
W
312 r. p. n. e. jeden z dowódców Aleksandra Wielkiego, Seleukos
został władcą Azji Mniejszej i założył imperium, które
przetrwało do 63 r. p. n. e. kiedy to przejęło je Imperium
Rzymskie. Seleukos był twórcą dynastii Seleucydów (Seleukidów),
której podporządkowana była Judea.
W
159 r. p. n. e. Zmarł Alkimus, ostatni prawowity arcykapłan z rodu
Sadoka z rodu Aarona, a jego następcą został Jonatan Hasmonejczyk
(Machabeusz), który choć był kapłanem arcykapłanem został
dzięki intrygom i sam nie pochodził z rodu Sadoka. To wtedy wielu
kapłanów opuściło Jerozolimę uznając kult świątynny za
zbeszczeszczony i udali się na pustynię formując znaną dzisiaj z
wykopalisk wspólnotę z Qumran. To dzięki m.in. tej wspólnocie
wiemy jaki był właściwy kalendarz żydowski.
Kalendarz
lunarny jaki dzisiaj znamy, 354 dni i co jakiś czas konieczność
dodatkowych miesięcy, to kalendarz babiloński, wprowadzony do życia
społecznego i religijnego po powrocie z wygnania. Wspólnota
kapłańska z Qumran (świadczą o tym znalezione teksty „Księgi
Jubileuszów” oraz „Pierwszej Księgi Henocha”) odrzuciła ten
kalendarz pozostając wierną kalendarzowi solarnemu z okresu
świątyni Salomona.
Kalendarz
faryzejski, księżycowy, jest kalendarzem chaosu, święta są
ruchome, trzeba dodawać miesiąc co jakiś czas itd. Tymczasem
kalendarz słoneczny jest stały, niezmienny i odpowiada podziałowi
na jubileusze. Święta wypadają zawsze w te same dni tygodnia:
Pascha
– 14 pierwszego miesiąca (Nissan) zawsze we wtorek
Druga
Pascha – 14 dnia drugiego miesiąca zawsze w czwartek
Święto
Pierwocin – 26 dnia pierwszego miesiąca zawsze w niedzielę
Święto
Tygodni – 15 dnia trzeciego miesiąca zawsze w niedzielę
Święto
Nowiu – 1 dnia siódmego miesiąca zawsze w środę
Święto
Przebłagania – 10 dnia siódmego miesiąca zawsze w piątek
Święto
Namiotów – 15 dnia siódmego miesiąca zawsze w środę.
Rok
dzielił się na →
4 kwartały, a kwartał na →
trzy miesiące, dwa pierwsze po 30 dni, a ostatni 31 dni.
Miesiące
1, 4, 7, 10 rozpoczynają się zawsze w środę
Miesiące
2, 5, 8, 11 rozpoczynają się zawsze w piątek
Miesiące
3, 6, 9, 12 rozpoczynają się zawsze w niedzielę
Być
może Jezus obchodził Paschę ze swoimi uczniami wg kalendarza
świątynnego czyli we wtorek i bez baranka tak jak to robiono w
Qumran.
|
Komentarze
Prześlij komentarz