Początek - księga Rodzaju 1
Skrypt nagrania
Autorstwo
Tradycja zarówno
żydowska, jak i chrześcijańska przypisuje autorstwo Pięcioksięgu,
a więc i Księdze Rodzaju, Mojżeszowi:
Ale do nich rzekł: To
są słowa, które do was powiedziałem, gdy byłem jeszcze z wami:
Jest konieczne, aby wypełnić
wszystko, co o mnie napisane w Prawie Mojżesza, Prorokach i
Psalmach. (Łk
24:44)
Teoria
źródeł
Tradycja
Jahwistyczna – najstarsza wg teorii datowana na 950 r. p.
n. e. Pierwsze rozdziały księgi Rodzaju należą do tej tradycji.
Tradycja
kapłańska – wg teorii jest najmłodszą datowaną na
ok. 450 r. p. n. e. Wg tej teorii twórcami tej tradycji byli kapłani
jerozolimscy. Do tej tradycji należy Rdz 1:1-2, 4a.
Tradycja elohistyczna
– datowana na 850 r. p. n. e. Jej twórcami byli ludzie z
północnego królestwa Izraela i odzwierciedla poglądy kapłanów z
Szilo.
Tradycja
deuteronomiczna – dzieli się na przed – wygnaniową i po –
wygnaniową. Powiązana jest z królestwem północnym z głoszeniem
Ozeasza oraz tradycją elohistyczną. Charakterystyczne dla niej
mają być monoteizm, jedność religii, narodu i jedność kultu.
Uwaga
Choć
teoria źródeł często jest podawana jako pewnik, to między
biblistami nie ma zgody co do takiego rozumienia autorstwa
Pięcioksięgu.
Uwaga
W
tekście widać wyraźnie inne autorstwo niż samego Mojżesza. W Pwt
34 jest scena śmierci Mojżesza, którą musiał spisać ktoś inny
niż Mojżesz, zaś w Pwt 34:1 użycie nazwy Dan zamiast Laisz
wskazuje na późną edycję tekstu.
Autorem
ktoś z Egiptu
Uważne
studium tekstu wskazuje na to, że autor Pięcioksięgu, w tym księgi
Rodzaju patrzy na Izrael, ziemię obiecaną, przez pryzmat Egiptu
tzn., że krajobraz i warunki panujące w Egipcie są mu znane, a te
na terenie ówczesnego Kanaanu nie bardzo. (→
Cz. II Biblijne Autorstwo)
Świadectwa
przeciwko późnemu autorstwu Księgi Rodzaju.
Gdyby ta księga oraz
pozostałe księgi Tory powstawały w czasach między IX, a V w. p.
n. e. to naturalnym wydawałoby się odniesienie do Jerozolimy oraz
istniejącej już wtedy świątyni jako „centrum wszechświata”,
ale jak widać Jerozolima nie jest wymieniona w tekstach Tory nawet
raz, a góra Moria (Rdz 22) jest wymieniona, nie jako góra
świątynna, ale jako miejsce ofiary z Izaaka.
W Rdz 14 król
Melchizedek też jest nazwany królem Salemu, a nie Jeruzalem, co
byłoby bardziej naturalne, przykład użycia Dan zamiast Laisz.
W Pwt 12:5 – 18
mowa jest o miejscu, które wybierze Pan, a miejsce to nie jest
zidentyfikowane jako Jerozolima, a przecież dla ludzi żyjących w
okresie świątyni byłoby to naturalne, ale może być utożsamione
z każdym miejscem przebywania Namiotu.
W okresie między 850 –
450 r. p. n. e., obejmującym późne autorstwo, bardzo często w
stosunku do Boga jest używany tytuł JHWH Saba'ot czyli Pan
Zastępów. U proroków tworzących w tym czasie występuje bardzo
często: 67x Izajasz, 83 x Jeremiasz, 13 x w 2 rozdz. Aggeusza, 51 x
w 14 rodz. Zachariasza. W Pięcioksięgu ten tytuł nie pojawia
się nawet raz.
Bliskowschodnie
opisy stworzenia w relacji do Rdz 1
Mezopotamia
Istnieją dwie grupy
bogów czyli bogowie, z którymi ludzkość wchodzi w relacje oraz
bogowie, którzy istnieli przed bogami wchodzącymi z ludźmi w
interrelacje.
Mezopotamczycy mają
problem z odpowiedzeniem sobie jak wszystko powstało i kto to
zrobił. Widzą jednak zależności istniejące w świecie przyrody,
między żyjącymi istotami. Wszystko dla nich składało się więc
z czterech podstawowych elementów: ognia, wiatru, ziemi i wody.
Zatem prastarzy bogowie to właśnie te cztery elementy, z których
powstali inni bogowie. Zatem bogowie reprezentujący cztery elementy
produkują (często w akcie seksualnym, jak wszystko powstaje: w
akcie seksualnym lub z ziemi) całą resztę rzeczy i istot, które
są żywe.
W wersji Babilońskiej
Enki pozbywa się Abzu oraz ma syna Marduka główne bóstwo
babilońskiego panteonu. Marduk zabija Tiamat, morskiego potwora,
dzieli jej ciało na dwie części i z jednej tworzy niebo, a z
drugiej ziemię, w ten sposób bóstwo tworzy coś z pradawnych
materiałów.
Co na to Biblia?
W Biblii też mamy
Tiamat. Gdzie? W Rdz 1:2 : A ziemia była bezkształtna i
pusta i ciemność była nad głębią, a Duch Boży unosił się nad
wodami.
Głębia to תְה֑וֹם
tehom (brzmienie bliskie tiamat). Tehom – czeluść, głębia
to morski potwór. Czy jednak jak chce teoria panbabilonizmu Rdz 1 to
kalka kopiująca babilońskiej mitologii? Otóż nie. 1. W Biblii
brakuje bitwy (Marduk vs. Tiamat), 2. tahom – otchłań oceanu nie
jest użyta w Biblii w sposób mitologiczny czyli jako oddzielny byt,
3. w Biblii są opisy zabicia smoka przez Boga, ale słowo tahom tam
nie występuje.
Istnieje zatem link
między opowieściami, ale Rdz 1 nie jest kopią babilońskich
wierzeń. Wody w Rdz 1:2 nie są wzburzone, a spokojne, a Duch Pana
się nad nimi unosi i widział Bóg, że to było dobre. W Biblii
chaos nie jest wyeliminowany, jest on częścią stworzenia, ale jest
pod kontrolą.
Baal
vs. JHWH
W 1929 roku znaleziono w
ruinach starożytnego syryjskiego miasta Ugarit rozliczne tabliczki,
z których wiele miało charakter religijny. Przybliżyły one
wierzenia w Baala, który był głównym bóstwem panteonu
kananejskiego.
Wg. mitologii Baal
również walczył z bogiem morza Jam oraz bogiem śmierci Motem.
Jam nazwany też jest Nahor (rzeka) oraz jest przedstawiany jako smok
(Tannun) lub siedmiogłowy smok morski (Litanu). Jam symbolizuje siły
chaosu.
Jak do tego odnosi się
Biblia? Otóż autorzy biblijni używają tytulatury oraz opisów
przysługujących Baalowi w religiach Kanaanu do opisywania JHWH. To
samo jeśli chodzi o EL. Zatem to JHWH jest prawdziwym El (Bogiem)
oraz Baalem (Panem). Takie porównanie zawsze ma formę polemiki z
religiami pogańskimi w tym, a może przede wszystkim z kultem Baala.
Przecież ty, Boże,
jesteś moim Królem od dawna, ty dokonujesz zbawienia na ziemi.
Ty swoją mocą
rozdzieliłeś morze (יָ֑ם
– jam),
zmiażdżyłeś głowy smoków (תַ֝נִּינִ֗ים
-
tanninim) w wodach.
Ty skruszyłeś głowy
Lewiatana (לִוְיָתָ֑ן
- liwjatan),
dałeś go na pokarm mieszkańcom pustyni.
Ty rozszczepiłeś
źródła i potoki, ty osuszyłeś potężne rzeki (נַהֲר֥וֹת
- naharot).
Twój jest dzień,
twoja i noc (→Rdz
1:4 – 5), ty ustanowiłeś światło i słońce (→Rdz
1:14 – 18).
Ty wyznaczyłeś
wszystkie granice ziemi (→Rdz
1:9 – 10), ty ustanowiłeś lato i zimę.
(Ps 74:12 – 17)
Egipt i Biblia
Hebrajczycy, w tym
Mojżesz wychowany na dworze faraona znali doskonale mitologię i
wierzenia dotyczące pochodzenia świata starożytnych egipcjan,
wobec tego gromiąc teologicznie wszystkie ościenne religie nie
mogli zapomnieć o Egipcie.
Egipcjanie wierzyli, że
pra – bogowie to nie pra – elementy, a raczej warunki w jakich
wszystko powstaje. Dlatego stwórca Atum – Ra wyłania się z
głębin wód Nun, gdzie istniał od zawsze. Atum – Ra zatem
stworzył sam siebie oraz wszystko co wokół istnieje.
Język powstawania jest w
Egipcie językiem materialnym, zresztą jak wszędzie i wynika z
ludzkich doświadczeń i obserwacji, na których jest oparty.
Egipcjanie wspominają „pierwszy czas” jako moment kiedy z Nun na
górze wyłonił się Atum – Ra. Piramidy egipskie są wspomnieniem
tej góry.
Egipskie świątynie były
budowane tak by ścieżka prowadząca do sanktuarium wznosiła się
(wyłaniała) ku górze, a sam świątynia była przyozdabiana
ornamentyką przypominającą głębiny wód. Sama figura bóstwa
często w sanktuarium była umieszczana w łodzi. Wszystko to służyło
odtworzeniu i wspomnieniu „pierwszego czasu”.
Oprócz Biblii tylko
jedno bóstwo wypowiada słowo by stworzyć. Atum – Ra stwarza przy
pomocy śliny lub nasienia. Tylko w Memfis czczono boga Ptaha, jako
stwórcę, który przemówił. Rdz 1:3 adresuje ten problem i
pokazuje, że to Bóg JHWH powiedział i stało się.
Rdz
1:1 – 3
Gramatyka tych trzech
pierwszych zdań powoduje to, że możliwe są różne spojrzenia na
stworzenie.
Zdanie to grupa słów
zawierających podmiot i orzeczenie, które ma wyrazić pewną myśl.
Zdania niezależne to te,
które wyrażają pełną i zamkniętą myśl.
Zdania zależne nie
wyrażają pełnej myśli, a jej wyrażenie wymaga kolejnego zdania
np. „Kiedy pojedziemy po zakupy...”
Podejście
tradycyjne do Rdz 1:1 – 3
W tym podejściu mamy
chronologiczny układ wydarzeń i każde zdanie wydaje się być
niezależne, wyrażające jakąś zamkniętą myśl. 1. Na
początku Bóg stworzył niebo i ziemię. →2.
A ziemia była bezkształtna i pusta i ciemność była nad
głębią, a Duch Boży unosił się nad wodami. →3.
I Bóg powiedział: Niech stanie się światłość. I stała się
światłość.
ברשית
בָרשׁית
(baraszit)
↔
בְרשׁית
(bereszit)
kamac gadol (litera a)
szwa na
(krótkie e)
Gdybyśmy
mieli tłumaczyć „na początku”, a więc wskazywać na jakiś
konkretny początek to musielibyśmy mieć baraszit, ale mamy
bereszit co można przetłumaczyć jako „u początku, kiedy”.
Zatem tłumaczenie „Kiedy Bóg stwarzał niebo i ziemię” lepiej
oddaje gramatyczny sens tego wersetu.
W tej
strukturze językowej te trzy wersety wyglądają nieco inaczej niż
w strukturze tradycyjnej: 1. Kiedy Bóg stwarzał niebo i ziemię,
2. a ziemia była bezkształtna i pusta i ciemność była nad
głębią, a Duch Boży unosił się nad wodami, →3.
I Bóg powiedział: Niech stanie się światłość. I stała się
światłość.
Struktura
tradycyjna podkreśla creatio ex nihilo i kieruje naszą uwagę na
początek stworzenia w pierwszym zdaniu, podczas gdy w strukturze
alternatywnej początek stwórczego działania Boga znajdujemy
dopiero w wersecie 3.
Brakuje
tu też użycia przedimka określonego, który by wskazywał na
określony moment początku. Odzwierciedlenie tego znajdziemy w J
1:1: εν
αρχη
ην
ο
λογος,
który jest midraszem Rdz 1:1 i tu również nie znajdziemy przedimka
określonego w odniesieniu do arche czyli początku.
Uwaga
Tak alternatywna interpretacja
dopuszcza istnienie eonów lat zanim powstał wszechświat.
Obrona
tradycyjnego podejścia do Rdz 1:1
Jako obronę tradycyjnego
podejścia do tekstu w Rdz 1:1 przytacza się fragment z księgi
Izajasza:
Czy nie wiecie? Czy nie
słyszeliście? Czy wam nie opowiadano od początku? Czy nie
zrozumieliście tego od założenia fundamentów? (Iz 40:21)
Problem
jaki tu się jawi jest taki, że Izajasz również nie używa
przedimka określonego, więc mamy מֵרֹ֖אשׁ
-
merosz
od hebr. rosz czyli początek (głowa, szczyt, itp.) Zatem Izajasz
odnosi się do Rdz 1:1 tak jak tekst masorecki nie upatrując w
nim konkretnego momentu zapoczątkowania stworzenia.
Czy stworzenie z niczego?
Dla dzisiejszego człowieka
problem stworzenia z niczego (creatio ex nihilo) jest bardzo ważnym
i dogmatycznym zagadnieniem.
Bara jest czynnością
zarezerwowaną dla Boga i nikogo więcej. Żaden człowiek, ani inna
istota nie może bara, robi to tylko Bóg. „Bara” występuje w
Biblii trzy razy:
Na
początku Bóg stworzył(בָּרָ֣א
)
niebo
i ziemię.
(Rdz
1:1)
I
Bóg stworzył
(וַיִּבְרָ֣א
– waijiwra
od bara)
wielkie
wieloryby i wszelkie pływające istoty żywe, które hojnie wydały
wody, wegług ich rodzaju oraz wszelkie ptactwo skrzydlate według
jego rodzaju. I Bóg widział, że to było dobre.(Rdz
1:21)
Stworzył
(וַיִּבְרָ֨א
– waijiwra
od bara)więc
Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boga go stworzył; stworzył
ich mężczyzną i kobietą.
(Rdz
1:27)
Wskazuje
się na słowo בָּרָ֣א
bara
jakoby wskazujące na stworzenie z niczego. Niestety tekst na to nie
wskazuje:
w Rdz 1:26 – 27 Bóg bara
(stwarza) człowieka na swój obraz i swoje podobieństwo, ale w Rdz
2:5 – 7 widzimy wyraźnie, że Bóg tworzy człowieka z materiału,
który już jest czyli prochu ziemi.
Zatem wyraz bara może, ale nie
musi oznaczać stworzenia z niczego. Dla Izraelity ten problem jest
zupełnie abstrakcyjny. Biblia zawiera język przed naukowy i jest
dziełem teologicznym. Pierwszy rozdział księgi Rodzaju to nie
techniczny opis budowy naszego domu jakim jest wszechświat, ale
historia tego jak wszechświat rękami Boga stał się naszym domem.
Rdz 1:9 – 10
Potem Bóg powiedział: Niech
się zbiorą w jednym miejscu wody, które są pod niebem, i niech
się ukaże sucha powierzchnia. I tak się stało. I Bóg nazwał
suchą powierzchnię ziemią, a zbiorowisko wód – morzami. I Bóg
widział, że to było dobre. (Rdz 1:9 – 10)
Jak to jest możliwe by zebrać
wszystkie wody w jednym miejscu? Otóż jest to opis dokonany z
perspektywy Boga. Bóg patrzy na ziemię z góry (→Cz. IV Biblijna
mentalność). Więc wygląda to tak:
Problem dni
י֔וֹם
– jom – dzień
Znaczenie w języku hebrajskim:
1. okres 24 godzin, 2. część dnia, 3. cały dzień jako okres
światła dziennego, 4. jakiś czas aktywności niekoniecznie okres
24 godzin: Ale niech to jedno, umiłowani, nie będzie przed wami
zakryte, że jeden dzień u Pana jest jak tysiąc lat, a tysiąc lat
jak jeden dzień.(2P 3:8)
W ksiedze Rodzaju terminem dzień
opisany jest też cały okres stworzenia:
Takie są dzieje stworzenia
niebios i ziemi w dniu, w którym Pan Bóg uczynił ziemię i
niebiosa. (Rdz 2:4)
Opis dni wskazuje na odstępy
czasowe między nimi.
Dni
1 – 3 są przygotowaniem dni 4 – 6 :
dzień 1: stworzenie światła i
oddzielenie od ciemności ↔ dzień 4: stworzenie słońca i
księżyca
dzień 2: oddzielenie wód i
utworzenie nieba ↔ dzień 5: wody i niebo są zapełniane
stworzeniami
dzień 3: ukazuje się sucha
ziemia i powstają rośliny ↔ dzień 6: stworzone są zwierzęta i
ludzie, którzy korzystają z roślin.
Uwaga
Opis stworzenia w księdze Rodzaju nie
jest opisem naukowym, ma za zadanie pokazać, który Bóg jest tym,
który naprawdę stworzył wszystko.
Uwaga
Rdz 2:1 – 3 opisuje siódmy dzień,
w którym Bóg odpoczął od pracy związanej ze stworzeniem. Co
ciekawe brak tu poranka i wieczoru, co wskazywałoby na to, że dzień
siódmy się nie skończył. Ciekawostką wynikającą ze świata
przyrody jest to, że do pojawienia się człowieka co rok powstawał
jeden gatunek zwierząt, tj, ok. 1/2 miliarda gatunków zwierząt od
początku, ale odkąd pojawił się człowiek nie ma już nowych
gatunków. To pokrywałoby się z interpretacją, że obecnie żyjemy
w siódmym dniu stworzenia.
Naukowe podejście do Rdz 1
Nie jestem zwolennikiem, choć
jest to możliwe. Tekst jest pre – naukowy i typowo teologiczny.
Fizyka, a stworzenie
Jakikolwiek wszechświat, który
się rozprzestrzenia i ma początek, musi mieć przyczynowego
(sprawczego) agenta poza przestrzenią i czasem, który jest
przyczyną przestrzeni, czasu, materii i energii.
Jakiekolwiek astrofizyczne modele
wszechświat wykluczające stwórczego agenta wykluczają też
istnienie życia.
Wszechświat musiał być zatem
inteligentnie zaprojektowany. Np. 3/4 wszechświata to ciemna
energia, która wywiera ujemne ciśnienie na przestrzeń powodując
rozprzestrzenianie się wszechświata, gdyby ta energia była trochę
silniejsza niż siła grawitacyjna ta nie miałaby możliwości
odpowiednio skondensować gazów by powstały galaktyki i planety, a
wszechświat byłby tylko rozproszonym gazem, ergo życie jest
niemożliwe. Gdyby energia była słabsza to wszechświat
powiększałby się na tyle wolno, że siła grawitacji objęłaby
100% gazów i przemieniła je w czarne dziury i gwiazdy neutronowe,
ergo nie ma życia.
Aby zaistniało życie na naszej
planecie nasz wszechświat musi być taki jaki jest, nasze słońce
takie jakie jest itd.
Również naukowcy ostatnio
twierdzą, że teoria ewolucji Darwina jest niemożliwa ponieważ
ziemia musiałaby być o wiele starsza.
Rdz
1:1 bereszit bara elohim et haszamajim we'et haarec.
W tym zdaniu są oddane cztery
warunki zaistnienia świata:
haszamajim we'et haarec – niebo
i ziemia, hebrajskie określenie na wszechświat, a więc i materię
oraz przestrzeń, w której materia może zaistnieć.
Bereszit – na początku/kiedy
wskazuje na czas, który zapoczątkował Bóg.
Bara – stworzył, energia
potrzebna do zaistnienia świata.
Stworzenie człowieka
Bóg też powiedział: Uczyńmy
człowieka na Nasz obraz i według Naszego podobieństwa...
(Rdz 1:26)
Tradycyjnie ten tekst odnosi się
do konwersacji wewnątrz Trójcy Świętej, jednakże autorom ST
koncept trójcy jest jeszcze obcy.
Jest to język mnogości istot
znanych jako zastępy niebieskie, pośród których zasiada Bóg. To
potwierdzają inne fragmenty Biblii:
Niebiosa wysławiają Twoje
cuda, Wiekuisty, i Twoją niezawodność w borze świętych. Bowiem
na wysokościach kto dorówna Wiekuistemu, kto jest podobny do
Wiekuistego między synami Boga? Pan jest wielbiony w niezliczonym
zgromadzeniu świętych i wspaniały ponad całym swym otoczeniem.
(Ps 89: 5 – 8)
Psalm Dawida. Nieście
Wiekuistemu, synowie Boga, nieście Wiekuistemu chwałę i cześć.
(Ps 29:1)
Bóg stoi w zgromadzeniu
Bożym, pośród bogów sprawuje sąd (Ps 89:1)
A oto błogosławieństwo,
którym Mojżesz, mąż Boży, błogosławił przed swoją śmiercią
synom Israela, mówiąc: Wiekuisty przyszedł z Synaju oraz z Seiru
im zaświecił; zajaśniał z góry Paran oraz nadszedł spośród
miriadów świętych; a po Jego prawicy pochodnia Prawa, które jest
dla nich. (Pwt 33:1 – 2)
Zaś on rzekł: Dlatego
słuchaj słowa Wiekuistego! Widziałem Wiekuistego siedzącego na
Swoim tronie, a przy Nim, po Jego prawicy i lewicy, stały wszystkie
zastępy niebios. (1Krl 22:19)
Bóg oznajmia zastępom
niebieskim swój zamiar. Wyrażenie „na nasz obraz” wskazuje, że
pozostali elohim, zostali także stworzeni na obraz Boga: Czym
jest człowiek, że o nim pamiętasz i Syn Człowieka, że go
wypatrujesz? Bo na krótko uczyniłeś go mniejszym od bogów;
uwieńczyłeś go chwałą i blaskiem. (Ps 8:5 – 6) →
(Hbr 2:7) Sam akt stworzenia człowieka jest jednak aktem
samego Boga:
I Bóg stworzył człowieka na
Swój obraz, na obraz Boga go stworzył; stworzył ich mężczyzną i
niewiastą. (Rdz 1:27)
Obraz Boga
Potwierdzenie tego co znajdujemy
w Rdz 1:26 – 27 mamy też w innych fragmentach księgi Rodzaju:
To jest księga rodu Adama. W
dniu, w którym Bóg stworzył człowieka, uczynił go na
podobieństwo Boga. (Rdz 5:1)
Kto przeleje krew człowieka,
przez człowieka będzie przelana jego krew, bo na obraz Boga
człowiek został stworzony. (Rdz 9:6)
Cechy obrazu Boga
- Oboje mężczyzna i kobieta są
obrazem Boga
- Obraz Boga odróżnia nas od
reszty stworzenia fizycznego.
- Obraz Boga nie odróżnia nas
od reszty istot niebieskich, które istniały w czasie stworzenia.
- Obraz czyni nas w pewien
sposób, że jesteśmy „jak Bóg”.
-Bóg jest osobą, więc obraz
Boga czyni nas uczestnikami tego Bożego bycia osobą.
- Jesteśmy w pełni obrazem
Boga, nie ma w tekście nic co by świadczyło, że możemy być
obrazem częściowo lub stawać się nim stopniowo.
- Każdy człowiek jest obrazem
Boga na równi i do tego samego poziomu.
Czy obraz Boga to atrybuty?
Tradycyjnie obraz Boga =
inteligencja, racjonalność, emocje, zdolność poznania Boga,
posiadanie „duszy”, wolna wola, sumienie, zdolność
komunikacji.
Problem. Te rzeczy nie są
równe u każdego człowieka oraz nie są unikalne dla człowieka.
Przykład. Zarodek. Czy
zarodek ma inteligencję, sumienie? Potencjalnie tak, ale nie w
czasie bycia zarodkiem.
Przykład. Ludzie w stanie
wegetatywnym.
Wolna wola, sumienie i zdolność
komunikacji.
Zwierzęta także zdolne są
wyjść poza ramy instynktu i działać w akcie wolnej woli (np.
ratowanie właściciela z pożaru), akcie lojalności i miłości.
Komunikacja może być pozawerbalna i zwierzęta są w stanie
komunikować wewnątrz oraz poza gatunkowo.
Inteligencja.
Czy mądrzy ludzie, geniusze są
lepszym i pełniejszym obrazem Boga? A co ze zwierzętami, one także
mają inteligencję. A co ze sztuczną inteligencją.
Dusza
Wtedy
Pan Bóg ukształtował człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego
nozdrza tchnienie życia. I człowiek stał się żywą duszą
(לְנֶ֥פֶשׁ
חַיָּֽה
– nefesz
chaija). (Rdz
2:7)
Bóg
tchnął i człowiek stał się duszą żyjącą.
Problem.
Bóg
też powiedział: Niech się zaroją wody rojem żyjących istot
(nefesz chaija), a
ptactwo niech się unosi nad ziemią, na przestworze nieba.(Rdz
1:20)
Duch i dusza także są używane
zamiennie w ST.
Dlatego
nie pohamuję swych ust i będę mówił w udręczeniu mojego ducha;
zawodził w goryczy mojej duszy.
(Hi
7:11)
Jednak
Hanna odpowiadając, rzekła: Nie, mój panie! Jestem kobietą
zgnębionego ducha; nie piłam wina, ani upijającego napoju, ale
wylewałam moją duszę przed obliczem Wiekuistego.
(1Sm
1:15)
Czym jest obraz Boga?
To nie atrybut, to status człowieka.
Dlatego każdy człowiek
Obraz Boga powinniśmy postrzegać
w funkcjonalności, zatem jesteśmy stworzeni by żyć i działać
jak działałby Bóg. Mamy być Nim tu na ziemi.
Zatem
my wszyscy z odsłoniętą twarzą, oglądając jak w lustrze, jakby
przez Ducha Pana chwałę Pana, jesteśmy przemieniani na ten sam
obraz; z chwały ku chwale.
(2Kor
3:18)
Zaś
jeśli jest zasłonięta i nasza Dobra Nowina zasłonięta jest wśród
tych, co giną, niewierzących, w których bóg tego świata zaślepił
umysły, aby im nie błyszczało światło Ewangelii chwały
Chrystusa, który jest obrazem Boga.
(2Kor
4:4)
Bo
których wcześniej widział także z góry przeznaczył, jako
podobnie ukształtowanych do wizerunku Jego Syna, aby On był
pierworodnym wśród wielu braci.
(Rz
8:29)
Każdy człowiek rodzi się, jest
poczęty ze statusem obrazu Boga. To stanowi prawdziwą wartość i
filar dla pro – life.
Podsumowanie
Rdz 1 jest traktatem
teologicznym, którego celem jest pokazanie kto tak naprawdę stał
za stworzeniem świata i ludzi, że wbrew wszelkim opiniom i
wierzeniom zrobił to Bóg Izraela, którego imię to JHWH.
Komentarze
Prześlij komentarz